måndag 8 december 2014

Är avundsjuka endast negativ?

Jag ser inte avundsjuka som något negativt. Snarare är avundsjuka något att vara stolt över, iallafall om man kan använda sig av det och uttrycka det på rätt sätt. Jag ska förklara hur jag tänker.

Vi blir ju avundsjuka när en annan person har något vi inte har. Det kan vara en sak, en egenskap, en tanke, vad som helst som för oss är viktigt. Som vi kanske går och drömmer om, medvetet eller omedvetet. Jag tror att alla kan känna igen sig i avundsjuka. Ibland rycker man på axlarna när man plötsligt känner sig avundsjuk, ibland vill man nästan missunna personen som har det man är avundsjuk på. Att känna så är i sig inget problem så länge man inte går till handling eller att lidandet blir onödigt stort för en själv. Det är då det är viktigt att stanna upp, tänker jag. Ställa sig frågan vad jag är avundsjuk på och sätta det i relation till sina egna värderingar och mål. Är detta något jag skulle vilja ha för att kunna nå det jag vill? Behöver jag den nyaste bilen? Vad säger en ny bil om mig som värde? Är det viktigt för mig just nu med en ny bil, eller finns det viktigare saker i mitt liv just nu? Om jag besatt den där egenskapen, skulle det innebära att jag kunde nå mina mål lättare då? Skulle den där tanken förändra något för att jag ska nå det jag vill? För att kunna göra detta är det ju såklart bra om man vet sina värderingar och mål. Kanske vet man inte det, kanske finns inget detaljerat? Huvudsaken är att man vet på ett ungefär – typ är det ok att slåss eller inte? Gillar jag hårdrock eller jazz? Tycker jag om blodpudding? Det gör att du kan ta ställning, tillsammans med visshet, huruvida du ska agera på avundsjuka.

Jag tänker att svarar man ja på frågorna kring avundsjuka – är det så att en ny bil trots allt är det absolut viktigaste just nu – gläd dig åt personen som gjorde dig avundsjuk och köp själv en ny bil, är det så att egenskapen den andra personen besitter något du också skulle vilja ha och är viktig för dig, jobba för det, använd personen för att lära dig det den personen kan och som inte du kan. (Med all sannolikhet har du andra egenskaper som den personen skulle vilja ha, så att vilja ha något som en annan har betyder inte att den personen är bättre än du.) Är det så att du svarar nej på frågorna kring avundsjuka, gläd dig åt personen som skapade avundsjukan och släpp det. Påminn dig om att du tagit beslut om att det inte var det viktigaste för dig just nu och att du inte är sämre för det.

Tycker ni fortfarande att avundsjuka är enbart negativ?


-Johanna, shedoskribent

Inga kommentarer: