fredag 31 oktober 2014

Välkommen Malin till SHEDO:s blogg!

Nu är det dags att presentera vår sista nya skribent! Hon heter Malin och har verkligen gjort en fantastisk omvändning i sitt liv. Men ni ska såklart få höra hennes egna ord istället för mina! Men jag vill också passa på att säga välkommen till ALLA våra nya skribenter en gång till! Har ni missat någon presentation så finns de här.

Ha en fin helg!
/Jessica, bloggansvarig. 


Jag heter Malin, är 23 år och går sista terminen på sjuksköterskeprogrammet på Umeå universitet.

Under flera år bestod min vardag utav svält, återkommande depressioner, självskadebeteende och hetsätningar. Jag var övertygad om att en viss siffra skulle resultera i en hallelujah-kör och jag var flera gånger säker på att jag aldrig skulle orka överleva.

Efter en del tid inom barnpsykiatrin, vuxenpsykiatrin och på den lokala ätstörningsenheten så fick jag ordentlig hjälp i ett annat län. Jag var trött på att vara sjuk, trött på att inte ha ett liv och trött på att konstant se mig själv som mindre värd. Så efter 20 veckor ignorerade jag läkarens ord om fortsatt sjukskrivning på minst fyra månader, tog mitt pick och pack och flyttade 67 mil hemifrån. Det var det bästa beslutet jag någonsin tagit i mitt liv. För jag tvingades att ta mitt egna ansvar, tvingades leva och fick samtidigt någonting annat att fokusera på. Jag fick en mening med mitt liv. Och nu, lite över 2,5 år senare så är jag bara några månader från att vara legitimerad sjuksköterska. Jag har en pojkvän jag känner mig bekväm med, jag tränar regelbundet för att må bra, jag lever ett normalt liv med vardagslivet och jag kan framförallt se mig själv i spegeln och känna att det är okej.

Jag har nyligen börjat engagera mig inom organisation Frisk&fri som volontär och i somras kände jag mig tillräckligt stabil för att ta ett sommarjobb på en psykiatriavdelning. Även om det bara var för några veckor så hann jag se psykiatrin från den andra sidan, med guldklimpar och sådana som kanske egentligen inte borde jobba med människor överhuvudtaget, och det har stärkt mina förhoppningar om att någon gång i framtiden jobba inom psykiatrin som sjuksköterska.

Jag är otroligt hedrad över att ha fått chansen att skriva för Shedo och jag hoppas att ni som läser detta ska komma att bli inspirerade och stöttade av mina kommande ord.

Var rädda om er. Kramar / Malin



1 kommentar:

elise sa...

Hej Malin! tack för att du delar med dig, det behövs mer av sådan här öppenhet! Jag har också en bakgrund av ätstörningar, jobbar idag som leg. ssk inom psykiatrin, och är voluntär inom Frisk&Fri. Kanske möts vi någon dag! ta hand om dig! /Elise
Ps. Jag driver ett instagram-konto som jag kallar "edawareness" där jag försöker sprida kunskap & krossa myter kring ätstörningar. ta gärna en titt om du vill :)