onsdag 16 juli 2014

Som HLR fast vid självmordsrisk



HLR. Vi lär oss det när vi växer upp, många går en kurs eller två i skolan. Hjärt- och lungräddning räddar liv. Jag började fundera på det där för ett par dagar sedan. Om jag skulle hamna i en situation där en person drabbas av ett hjärtstopp - skulle jag verkligen veta hur man gör då?

Google är min bästa vän. Som blivande sjuksköterska kan jag läsa i timmar om allt möjligt som rör hälsa, medicin och vård. Jag fick min tanke bekräftad av många experter: Det är bättre att försöka än att inte göra det. Även om du är osäker. Gör så gott du kan, personen kommer dö annars.

Såklart började jag reflektera till den psykiska ohälsan och många krissituationer som kan dyka upp. Att många är så rädda för att göra fel eller säga fel att man istället inte gör någonting alls. I rädsla av att det ska bli värre. Men du kan rädda liv genom att fråga hur någon mår. Att våga prata om det, våga se. Även om du inte är expert kring ämnet. Det viktigaste är inte alltid vad du säger - utan att du säger någonting. Att du ser personen som behöver stödet, som kanske mår dåligt eller befinner sig i en krissituation. Och ibland är inte ord det viktigaste heller. Du kan rädda någons liv bara genom att finnas, sitta bredvid eller erbjuda ditt stöd.

Det finns också en risk att du någon gång i ditt liv kommer möta någon som planerar eller försöker ta sitt liv. Om du ser varningssignaler är det viktigt att starta en dialog med den drabbade. Att försöka ställa frågor som är öppna och icke-dömande.

Frågor som kan vara okej att ställa är till exempel:
- Mår du ibland så dåligt att du funderar på att ta ditt liv?
- Har du planer på att ta livet av dig?
- Har du tänkt på när du skulle göra det? Idag, imorgon, nästa vecka?
- Har du tänkt ut en metod för hur du ska gå till väga?


Genom att ställa dessa frågor finns det en chans att du får en bättre bild av om personen är i omedelbar fara. Då är det viktigt att larma 112 eller att tillsammans åka till en psykiatrisk akutmottagning. Precis som att du skulle larma 112 vid hjärtstopp. Självmordstankar ska man alltid ta på allvar!

Läs gärna mer på Mind om självmordsrisk där en del information i detta inlägg även är hämtad. 1500 personer dör varje år genom självmord. Du kan rädda liv bara genom att vara dig själv - en medmänniska.

I vintras fick jag chansen att befinna mig en helg i Stockholm för en utbildning i Första hjälpen vid psykisk hälsa genom MHFA och Karolinska Institutet. Jag hoppas att samhället en dag kommer vara uppbyggt på det sättet att en liknande utbildning prioriteras på samma sätt på HLR.

- Jessica, Bloggansvarig

1 kommentar:

Ann-Ki sa...

Det händer med jämna mellanrum att personen tar kontakt med mig genom min blogg, som har självmordstankar. Jag föreslår alltid att dom ska skriva till min e-post, så vi kan "samtala" privat i lugn och ro. Jag brukar ställa frågor kring deras personlighet, bit för bit och även försöka få dessa vilsna själar att berätta om sådant dom uppskattar och tycker om. Men att ge dom det fullständiga stödet som att ställa upp och följa med dom till sjukhuset, kan jag tyvärr inte göra. Vet oftast inte var dom bor, för dom vill inte berätta. Skulle jag av någon anledning få informationen om var dom befinner sig, bor dom alltid många mil ifrån där jag befinner mig. Visst känner jag mig maktlös, hade önskat att jag hade kunnat göra så mycket mer. Kram!