måndag 3 mars 2014

Veckans tema: Myter om självskadebeteende och/eller ätstörningar

Skribent: Jessica Andersson
 Tema: Myter om självskadebeteende och/eller ätstörningar
 Redaktör: Jessica Andersson

Hej på er! Jag hoppas att ni har en bra start på mars. Nu är det ny vecka och därför ett nytt tema! Den här veckan tänkte jag att vi skulle prata om myter kring självskadebeteenden och/eller ätstörningar. Om man inte vet så mycket om dessa typer av problematik är det ju lätt att man kanske lyssnar på vad man hörde någon säga på bussen eller i klassrummet. Detta innebär också att det finns en hel del myter ute i vårt samhälle om både ätstörningar och självskadebeteenden, och därför tänkte jag att vi ska försöka bryta dem den här veckan! Och jag vill gärna ha er hjälp. Har du stött på någon myt kring ämnet som du skulle vilja berätta om? Eller har du ett påstående som du inte riktigt vet om det är en myt eller inte? Skicka gärna ett mail till blogg@shedo.se så kan vi tillsammans försöka hitta klarhet i olika påståenden om självskadebeteenden och ätstörningar.

Men vad är en myt egentligen? Ordet myt kommer från grekiskan och betyder "berättelse". Kort och gott kan man säga att en myt är en felaktig berättelse eller ett felaktigt påstående. Det är också vanligt att en myt är spridd till allmänheten och kan få många att tro på saker som inte riktigt stämmer, någonting som kan bli problematiskt inom bland annat psykisk ohälsa. Men det var ju just det vi skulle jobba emot den här veckan!

Ta hand om er och jag hoppas att vi hörs!

Inga kommentarer: