onsdag 26 mars 2014

Det är skillnad på att vilja vara sjuk och på att inte våga bli frisk

Skribent: Jessica Andersson
 Tema: Sjukdomsidentitet
 Redaktör: Jessica Andersson

"Jag kan inte" sa jag om och om igen på hundra olika mottagningar. Även att en stor del av mig längtade bort ifrån min depression, mitt självskadebeteende och mina ätstörningar så kändes det omöjligt. Det här var ju jag. Det fanns ingen annan Jessica än hon som åkte in och ut på sjukhus, hon som mådde dåligt, hon som skadade sig själv. Jag och mina vänner hade ju inte ens någonting annat att prata om än hur jag hade det på sjukhuset när de ofta hälsade på mig på psykiatrin. Detta var jag, och hur gärna jag än ville - så kunde jag inte bli frisk. För då skulle ju hela jag försvinna.

Så kände jag under många år. Och så länge jag tänkte så var det också omöjligt för mig att lämna det sjuka och ta mig över på andra sidan. Det spelade ingen roll hur många olika psykologer jag fick träffa, hur många gånger jag var inlagd. Det spelade ingen roll vilka mediciner jag fick. För jag vågade inte lämna det sjuka.

Idag har jag en helt annan identitet. Som jag trivs med, till och med älskar. Att sitta fast i en sjukdomsidentitet är ofta svårt och väldigt jobbigt. Jag fick ofta höra att jag ville vara sjuk. Det ville jag inte. Jag vågade bara inte lämna mig själv. Och det är skillnad, på att vilja vara sjuk och på att inte våga bli frisk. Men det gick. Jag bröt mig ur min identitet, skapade mig en ny. Jag förändrade hela mig själv. Lämnade den jag hade varit i åtta år. Det var läskigt och hemskt då och då, men också det bästa jag har gjort. Hur jag gjorde och hur jag tänkte ska ni få höra om senare i veckan. Men kom ihåg - det går!


Har du några tankar eller känslor kring ämnet sjukdomsidentitet? Maila gärna in dem till blogg@shedo.se

Inga kommentarer: