fredag 3 januari 2014

Det nya året

Skribent: Ann-Ki Lindbom
Tema: Nyår och det nya året
 Redaktör: Jessica Ahlbom

När det är nyårsafton kan jag känna ett visst vemod. Känslan av att nu är det slut och att man lämnar allt bakom sig, samtidigt som en ny början starta på nytt, känns utmanande och spännande.
Året som har passerat och som nu lämnas åt historien har för mig innehållit många utmaningar och motgångar som jag nu stolt kan känna att jag tog mig i genom och införskaffade mig nya erfarenheter som jag bär med mig som kunskaper in i det nya året.
Har en vuxen dotter med diagnos borderline som tidigare bodde på ett behandlingshem under ett år och som i somras flyttade tillbaka till vår hemort i en ny träningslägenhet. Till en början såg det ljust ut, men snabbt tog hon ett kraftigt återfall och jag larmade 112 och räddade henne åter ännu en gång och efteråt tackade hon mig och insåg att livet är värt att leva.
Hennes kamp är även min och vår relation är för många en unik och närstående och kärleksfull gemenskap, där vi båda lär av varandra. Att ha en närstående som kämpar dagligen mot sina inre ”demoner” samtidigt som jag själv har kronisk ångest kan ha sina för och nackdelar. Fördelen är att jag har full förståelse för hur hon upplever sin tillvaro och nackdelarna kan ibland innebära att man tröttar ut sig själv med sitt engagemang. Så året 2013 ”gick jag in i väggen” två gånger inom loppet av 8 månader.
Sakta men säkert hämtade jag nya krafter och försöker sätta gränsdragningar på hur mycket jag som närstående bör göra mina insatser för att vara en bra resurs för min dotter. Samtidigt har min dotter lärt sig att inse att jag är bara en mamma och ingen supermänniska och hennes hänsyn och respekt är mer verklighetsförankrad än tidigare.
Året 2014 tror jag kommer bli ett mer harmoniskt och lugnare år, för både min dotter och jag har funnit en starkare styrka i vår personliga utveckling.

Inga kommentarer: