söndag 3 november 2013

En text som betyder något

Skribent: Anneli
 Tema: Kloka ord
 Redaktör: Jessica Andersson

En viktig text för Anneli har varit låtet Lean me on av Bill Withers. Nu ska ni få läsa den fina texten och höra Annelis tankar om ensamhet, livet och låten.

Sometimes in our lives
we all have pain
we all have sorrow
but if we are wise
we know that there's always tomorrow

Lean on me!
when you're not strong
and I'll be your friend
I'll help you carry on
for it won't be long
'till I'm gonna need
somebody to lean on

Please!
swallow your pride
if I have things
you need to borrow
for no one can fill
those of your needs
that you wont let show

just call on me brother
when you need a hand
we all need somebody to lean on!
I just might have a problem that you'll understand
we all need somebody to lean on!




Vi behöver alla någon som vi kan lita på, någon som lyssnar, någon man kan skratta med. För några veckor sedan läste jag i Metro att var sjunde svensk saknar en nära vän. Alla människor är värda omtanke, kärlek och vänskap. Jag tycker att denna låt är väldigt fin och bra, ensam är inte alltid starkast. Det är väldigt svårt att bära hela värden på sina axlar, allt känns lättare om man har någon person som man kan prata med. Många lever och lider i det tysta och vågar inte berätta sina tyngsta hemligheter för någon. Alla människor är värdefulla och förtjänar fina vänner.
.
Första gången jag hörde denna låt var i åttonde klass, jag hade vänner, men vi var inte så nära varandra. Jag var mobbad i skolan, mådde psykiskt dåligt, kämpade mot dyslexin, en av mina hemligheter var att jag hade så svårt att förstå ibland, så svårt att hänga med. Alla fattade förutom jag. Nu har jag nära vänner som jag verkligen kan lita på. 

Inga kommentarer: