torsdag 3 oktober 2013

Mina knep för att hålla balansen.

Skribent: Johanna Hildingsson
 Tema: Balans
 Redaktör: Johanna Hildingsson


Balans. Så svårt att att hitta. Reglagen måste ständigt ställas om. Livet ser inte likadant ut hela tiden, och förändringar medför både nya möjligheter och nya utmaningar. Så är det även med måendet. Det går upp och ner och beroende på hur livet ser ut just då så påverkar måendet olika mycket. Jag har små knep som funkat för mig som jag använder för att varva ner, för jag reagerar mer på stress när jag befinner mig i en svacka. Dessa knep fungerar även i förebyggande syfte, för att se till att jag inte ramlar ner så djupt när det väl händer. För det gör det, och det får jag lära mig att acceptera, även om det är svårt. Jag kommer dela med mig av det jag använder, men jag vill även dela med mig av dina knep! Maila till blogg@shedo.se och berätta.

  • Måla/teckna. Är något jag upptäckt på senare år att det har en avkopplande inverkan på mig. Jag har lärt mig att inte fokusera så mycket på resultatet, utan på processen. Ett skissblock och bra musik är terapi för mig, och ibland flyger tiden iväg. Gillar inte du att teckna så kan någon annat ha samma inverkan på dig, du kanske gillar att sticka, sy, göra om saker, vara ute i skogen, pussla, spela spel...

  • Träning. Ju mer jag har att göra, desto mer tränar jag. Det blir en paus då jag inte behöver tänka på något annat än andetag och brännande muskler. Efteråt mår både kroppen och själen bättre, jag blir piggare och mer avslappnad på samma gång. Min favorit är spinning, där kör jag tills jag inte orkar ta ett tramptag till. Men all rörelse är bra för kroppen och själen, gillar du inte att gå till träningsanläggningar och gym, gå ut i friska luften. Ta en promenad eller en cykeltur. Dansa, spring, simma. Gör något du tycker är roligt och lägg inte så mycket krav i det. Gör det för att det är kul och för att du mår bättre. 

  • Sömn. Väldigt viktigt för mig. Sover jag dåligt märker jag det direkt på måendet dagen efter, och blir det flera nätter i sträck så blir det inte bra. När jag känner att dagen inte har mer att ge går jag och lägger mig, och ofta blir det ganska tidigt. Jag vet att jag behöver många timmar varje natt. Om jag har svårt att sova är min favorit att ta till spikmatta och avslappningsövningar. 

  • Mat. Jag är verkligen inte proffs på att äta ”perfekt”, men slarvar jag för mycket så flyger ätstörningstankarna på mig direkt och jag blir trött och på dåligt humör. Att ta bort födoämnen, dra ner på intaget eller hoppa över måltider är något som påverkar kroppen och själen negativt. När livet är stressigt hamnar jag lätt i det där för att på något sätt få mer kontroll över situationen, men det funkar ju såklart inte i längden. Mat är energi och energi behövs för att orka och må bra. 

  • Planering. Jag försöker sätta upp rimliga mål över vad jag ska ha gjort under dagen, så att jag inte behöver sitta på kvällarna. Kvällar är min fria tid, där jag bara gör sådant som får mig att varva ner och slappna av. Ofta behöver jag göra rätt mycket under dagarna för att hinna med, men ibland planerar jag in att dagens mission ska vara att inte göra någonting. Och det är minst lika viktigt. Har jag inte koll på vad jag behöver göra och när det ska vara gjort blir jag stressad, och det tar bara onödig energi.

Inga kommentarer: