söndag 11 augusti 2013

Jag vägrar bli min sjukdom

Skribent: Jessica Ahlbom
Tema: Att vara sig själv
Redaktör: Jessica Ahlbom

Under hela livet kommer man få höra att man ska ändra på det ena eller det andra. Ät mer, ät mindre, träna mer, träna mindre, börja röka, sluta röka, tänk på dig själv, tänk på alla andra. När man hela tiden får direktiv, som i vissa fall är motsatser, kan det vara svårt att veta vad man vill och vad man ska göra för att vara sann mot sig själv. För det spelar ingen roll vad personer i ens omgivning säger, man har en personlighet, en identitet, egen vilja och saker som man själv anser vara rätt och fel.
Under all den tiden jag var sjuk vägrade jag att bli min sjukdom. Jag kanske är sjuk, men det är inte allt jag är! Jag är en egen person, med en egen vilja. Sjukdomen är inte allt jag är. Det tankesättet hjälpte mig att bli frisk. Jag skulle minsann visa dem att jag är mer än bara min sjukdom! Jag är Jessica, den där spralliga tjejen som är intresserad av musik  tycker om att läsa, fotografera och vara med vänner. Ingen sjukdom i världen kan ändra på det.
Men att hitta sig själv och våga stå emot när ens vänner trycker på är inte lätt. Under en tid gav jag efter och blev som de ville att jag skulle vara. Jag ville passa in, och ändrade därför mig själv för att bli som alla andra.
Men efter ett tag insåg jag att jag förlorade mest på det, och valde att vara sann.mot mig själv. Så jag tog fram min kajal och sminkade mig som jag ville, inte så som jag borde. När min psykolog sa att jag bog aldrig skulle bli frisk tog jag fram kämpen i mig och kämpade tills jag blev frisk. För det är den jag är, vad folk än säger till mig. Jag är mig själv, och ingen kan säga åt mig att göra annat. Jag kanske passade in tidigare, men nu är jag mycket lyckligare. Jag har vänner som älskar mig för den jag är, inte för den jag borde vara. Det betyder mer än all falsk vänskap i världen.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Varma kramar,
Jessica

Inga kommentarer: