onsdag 5 juni 2013

Vad jag mår bra av!

Skribent: Linda Martell
Tema: Vad jag mår bra av
Redaktör: Jessica Andersson

Hej! Idag ska jag berätta om vad som får mig att må bra mellan djupdykningarna i mitt liv!

För det första så har jag tre underbara hundar som får mig att må kanon de flesta dagar. I alla fall en stund varje dag så är det någon av dem som hittar på något som får mig att le eller skratta :) Det är samma ras på alla tre men de är helt olika till sättet! Jag har alltid haft hund men stora raser som alla har gått bort i ung ålder på grund av sjukdom! Så då var det dags för något nytt och annorlunda och det var då som Skruttan kom in i mitt liv, den första lilla hund jag någonsin haft. Precis som jag så har hon en tuff bakgrund med slag, sparkar och så vidare, men efter mycket jobb så har hon blivit en underbar hund som är min andra hjärna och hon känner av mig som få kan och finns alltid vid min sida när livet är hårt! Sen har jag mitt lilla knasklas Dexter, en underbar kille som älskar livet och låter som en säl när han är glad! Sist och minst kommer Myran, ja hon fick sitt namn för att hon är ettrig som en myra och liten också ;) Hundarna ser till att jag har mina rutiner och kommer upp på morgonen och ut oavsett hur jag mår! De ger mig glädje varje dag och de blir glad när jag kommer hem oavsett om jag är borta fem minuter eller fyra timmar!

Sedan har jag minnen av min stora förebild här i livet, min älskade farmor som gick bort 2011 vid den unika åldern av 101 år! (Tyvärr senil de sista tre åren). Men de minnena som jag har av henne under min uppväxt och de samtal vi hade när jag var vuxen är oförglömliga och kommer alltid att finnas med mig! Hon har lärt mig så mycket att det skulle bli en bok om jag skulle skriva om allt och den kärlek jag fick av henne (och fortfarande får) är den bästa och äktaste kärlek jag någonsin fått.

Jag har mycket som får mig att må bra om jag sätter mig ner och tänker till en stund men det är lätt att glömma när ångesten är på topp! Jag har familj, vänner, bekanta och mina älskade djur! Så att ta sig en tur i minnenas värld kan vara rogivande och man kan hitta minnen som får en att må bra så det är värt att ge sig själv den tiden även i de svåraste stunderna för då kanske det känns lite lättare en stund!


Min dikt till farmor på hennes begravning:

Älskade farmor som nu äntligen
stilla fått somna in och åter lycklig i himmelen är
för farfar väntar ju där!
Du otroligt saknad är och kommer så förbli
men en del av dig i mitt hjärta du alltid kommer vara
För även om jag inte till dig som person kan tala,
vet jag att du älskade farmor
med farfar i himmelen sitter och hör mina
tankar och ord, och med mig finns tills dess
att vi möts igen!
För mig och många du var unik och dom sista
åren inget varit sig likt,
men jag vet att du åter lycklig är och
jag kommer för evigt hålla dig kär!
Även om saknaden är stor, jag är lycklig
för din skull att du äntligen fått ro!
Sov gott och vila i frid!
Älskar dig då, nu och för all framtid!

Inga kommentarer: