söndag 9 juni 2013

Mina tre bästa

Skribent: Jessica Andersson
 Tema: Vad jag mår bra av
 Redaktör: Jessica Andersson

Nu när jag börjar bli frisk så finns det väldigt mycket jag uppskattar. Från att ha varit en tjej som sett negativt på livet så har hela jag förändrats till motsatsen. Trots att jag än idag har svåra dagar så har jag lärt mig att se det mesta positivt. Och när livet går emot, då behöver man det positiva tänkandet mer än någonsin.

Hur gjorde jag då för att förändra min världsbild från negativ till positiv? Framförallt så insåg jag vikten av att kunna se saker positivt. Jag insåg att man klarar sig bättre igenom svåra situationer om man försöker acceptera situationen och göra det bästa utav det. En väldigt enkel grej som jag började med när jag mådde väldigt dåligt, det var att varje kväll skriva tre bra saker med dagen. Det kan låta töntigt, för om man är sjuk, vad förändrar det då? Ibland kan det kännas som att livet är så jävligt att de där tre bra sakerna inte kommer förändra någonting. Men just de där sakerna kan förändra väldigt mycket, det upptäckte jag. För varje dag som man skriver ner bra saker med dagen förändras faktiskt ens tankesätt. Ibland var vissa dagar så jobbiga att det kändes helt omöjligt att komma på en enda sak som var bra, men om man tänker efter, så händer det nästan alltid någonting under en dag som är bra för en. Och det behöver inte vara stora saker. Ibland var en bra sak för mig till exempel att ångesten gick ner på två timmar istället för tre. Trots att jag hade ångest och mådde dåligt, så fanns det något positivt med det i alla fall.

Idag har jag inte samma behov av att skriva ner bra saker varje kväll. För mitt tankesätt har blivit positivt, och jag ser automatisk fina saker i mitt liv idag. Som avslut på detta inlägg ska ni få höra mina tre bästa saker med att bli frisk från en ätstörning respektive mina tre bästa saker med att bli fri från ett självskadebeteende.

Mina tre bästa med att bli fri från en ätstörning:

1. Jag kan äta vad som helst, när som helst. Jag får ingen panik eller ångest över varken vikt, mat eller träning. Jag tänker nästan aldrig på kalorier och jag tränar aldrig för att förbränna.

2. Jag ljuger aldrig för mina närstående längre. När jag hade anorexia ljög jag jämt, allt för att få vara ifred och kontrollera maten och träningen.

3. Jag har energi! Jag orkar göra saker och min hjärna fungerar. Jag kan också lägga min energi på viktiga och bra saker, istället för att planera hela livet utefter svält och isolering.

Mina tre bästa med att bli fri från ett självskadebeteende:

1. Jag har mindre ångest. För trots att det kan kännas som att ett självskadebeteende minskar ångest för stunden, så skapar det mer ångest i längden. Jag tror inte att någon mår bra utav att skada sig själv, och när man slutar med detta har man goda chanser att må bättre.

2. Jag känner mig fri! Förut var det självskadorna som hade kontrollen över mitt liv, nu är det jag som bestämmer. Och jag har bestämt mig för att vara stolt över mig själv, för att jag har lyckats sluta skada mig efter många år och behandlingar. Idag känner jag mig säker på att jag aldrig kommer falla tillbaka, och det gör mig trygg och lycklig.

3. Jag kan ha på mig vilka kläder jag vill - när jag vill. Jag behöver inte längre gå med långärmat på sommaren. Jag behöver inte tacka nej till att åka till stranden, jag behöver inte gömma mig och min kropp.



Det som är det allra bästa med det här, det är att jag idag tycker om mig själv. Både min kropp som är fullt normalviktig med breda överarmar och hur jag är som person. Just det där, att jag tycker om mig själv, gör mig säker på att jag aldrig skulle gå tillbaka till varken en ätstörning eller ett självskadebeteende.

Inga kommentarer: