torsdag 30 maj 2013

Ser du dig själv?

Skribent: Maria Tema: Empowerment 

Idag vill jag ge dig en övning som kan förändra ditt liv. Den kan låta enkel och nästan lite löjlig men den funkar om man gör den. 

Hur ofta träffar du någon du känner och låter bli att titta på dem eller säga hej till dem? Förra veckan när jag var på en yogaklass så sa vår lärare. - Ni har väl sagt hej till er själva i spegeln? Det vore oartigt att inte göra det. Och det är ju helt sant. Jag skulle aldrig behandla någon annan på det sättet men att skita i att säga hej till mig själv, är tydligen helt okej. Jag vet att för några år sedan kom jag på mig själv med att stå och kisa i spegeln under dansklasser bara för att slippa se mig själv. Allt börjar med DIG och om Du inte älskar dig själva så kan DU inte älska någon annan. Kanske en utsliten klyscha men det är SÅ sant.

Så övningen jag vill ge till er är att det första ni gör när ni vaknar varje morgon är att gå fram till spegeln och säger hej till er själva. Tittar er själv i ögonen och frågar hur den där tjejen eller killen som tittar tillbaka på er mår. Vad du behöver just nu? Och sedan berätta hur mycket du älskar dig själv. I början kanske det inte ens känns sant och det kan vara väldigt obekvämt men jag uppmanar dig att göra det ändå. Det kan komma starka känslor. Låt dem komma. 

Testa detta i en månad och se vad som händer. Det tar max 5 minuter, har du inte 5 kärleksfulla minuter att ge dig själv så är det nog dax att stoppa upp och fundera på hur du tar hand om dig själv. Du är trots allt den viktigaste personen i ditt liv och det är bara du som kan veta vad du behöver alla andra kan bara gissa. 

Jag hoppas att denna övningen ger dig lika mycket glädje och självkärlek som den gett mig. Och glöm inte bort att ha tålamod, förändring sker inte under en dag…..men med ett lite steg i taget.


Jag vill också ge dig det här underbara filmklippet med Louise Hay som handlar om tankens kraft.


Önskar dig en underbar dag!
Maria

Inga kommentarer: