onsdag 20 mars 2013

Att söka stöd

Skribent: Jessica Ahlbom
Tema: Att söka och få stöd
Redaktör: Jessica Ahlbom

Jag har två lägen. Antingen är jag otroligt duktig på att säga till när saker är tungt, och berätta för personer i min omgivning att jag behöver stöd. Eller så gör jag precis tvärt om. När jag vill ha stöd, ringer jag till någon så fort det blir jobbigt. Jag söker aktivt stöd, tröst och hjälp när allt känns tungt, och om jag får prata med någon, blir allt bättre. Efter en stund känns allt lättare, och jag kan gå vidare.
Men efter ett tag känner jag min som en börda, och börjar dra mig undan istället. Så fort det blir jobbigt sluter jag min inom mig själv och försöker klara mig igenom det själv. Jag har redan lagt över så mycket på mina vänner, och jag har ringt dem så många gånger. Jag kan inte få mig själv att lyfta luren och ringa till någon, hur mycket jag än skulle vilja. Så jag bär allting inom mig, eller jag försöker i alla fall. Jag sätter på min bästa mask och får hela världen att tro att allt är bra. Jag har gjort det så många gånger att det knappt märks att jag mår dåligt.
Att försöka vara stark och klara av alla sina problem själv, kan ses som det bästa alternativet till en början. I många fall är det också det lättaste, man behöver inte göra sin familj, sina vänner eller sina närstående oroliga, ledsna eller besvikna över att man har det jobbigt igen, eller för att man känner att man inte kan klara av allt lika bra som tidigare. Det kan också kännas som om man tynger ner sina vänner om man ringer dem kväll efter kväll och berättar om allt jobbigt som man känner.
Även om jag, som säkert många andra, genom åren har blivit otroligt duktig på att dölja mina känslor och ta itu med allt som är jobbigt själv, vet jag att det är viktigt att söka stöd om man känner att man behöver det. Det finns alltid någon som man kan ringa till om det är jobbigt, det finns någon man kan prata med när man känner att man inte klarar av att bära på allting själv. Det kan vara en lärare, en förälder(inte nödvändigtvis ens egen om det känns för jobbigt för stunden), en vän, en psykolog, en behandlare, en tränare, vem som helst!
I ens omgivning finns det många personer som är villiga att ställa upp för en när man behöver det. Det kan till och med vara så att personer som du inte kunde tänka dig skulle ställa upp, kommer vara dem som du känner mest förtroende för att ringa till mitt i natten när allt känns mörkt. För att just de personerna har sagt att det är okej, och för att de hjälper dig att ta dig igenom det. För det känns lättare att prata om ett problem, än att bara hålla allting inom sig, och hoppas att det till slut ska lösa sig av sig självt.

Jag har ett fantastiskt nätverk med personer som stöttar mig när jag har det tungt, två av dem kommer jag skriva mer om i slutet av veckan. Dessa personer är jag evigt tacksam för. För att även om det inte känns som om världen kommer att gå under just denna sekund, kan det vara skönt att kunna prata med någon när det känns som om att är svart. Man måste bara våga hitta den personen som man alltid kan ringa. För det finns alltid någon som ställer upp, för att du är en värdefull person, och du förtjänar att må bra. För att någon älskar dig.

Varma kramar,
Jessica

Inga kommentarer: