torsdag 21 februari 2013

Bakom låsta dörrar.

Skribent: Pia Ejeklint
 Tema: Fritt!
 Redaktör: Johanna Hildingsson

Låsta dörrar
Låsta skåp
Och du måste alltid be någon
om du vill åt någonting
som är inlåst
eller om du behöver komma in
eller önskar komma ut
om du nu ens har tillåtelse till det
om du nu ens får

En gul landstingsfilt
värmer dig inte när du fryser
inombords
inte så som en kram kan värma
även en frusen insida
Och medicinerna  
piller i olika färg, form och styrka
inte bara på regelbundna tider
extra också, vid behov
värmer inte ett hjärta som fryser

Slutenvård
Avdelningsvård
Psykiatri
Inlåsta själar
trasiga och sköra
med öppna sår
inombords
Men det finns inga plåster här
som kan laga dem
dem där svidande såren inombords
som man bara vill ska läka
Här finns mediciner
som kanske stillar smärtan
för en stund
Men det finns inga mediciner
som kan läka såren
eller få de att försvinna helt

Men jag tror på att det finns
läkande plåster
Jag tror på att det finns hopp
om att de där såren inuti
tillslut ska läka
bli ärr
och blekna med tiden

Man läker inte av att vara inlåst
instängd bakom låsta dörrar
Man läker inte av att bara förvaras
under en gul landstingsfilt
Det är ett tillfälligt skydd
när det är skydd man behöver
Men man läker inte
inom slutenvården

Så vart läker man då?
Hur?
Och när?
Svaren är många
precis lika många som vi är
vi som är sårade
trasiga inombords
För den plats där jag lyckas läka
är kanske inte rätt plats för dig
Och det sättet du lyckas läka på
passar kanske inte mig
Och vi kommer inte att läka lika fort
eller i samma takt
för vi måste alla gå våra egna vägar
i det tempo som passar oss bäst
Men oavsett var, oavsett hur
och oavsett hur lång tid det tar
så kommer vi att läka
bli hela igen
och få må bra

Slutenvården
har ingenting att erbjuda
förutom just skydd
Bakom låsta dörrar
finns inte det där
som jag tror att man behöver
för att kunna stå stadigt igen
Och även om medicinerna
kanske kan lindra den värsta oron
så tror jag inte på
att det är en långvarig lösning

Jag kan bara se genom mina ögon
och du kan bara se genom dina
vad som stärker
och vad som inte gör det
Och genom mina ögon kan jag se
att slutenvården inte läker
att landstingsfiltarna inte värmer
det som fryser inom mig
och att medicinerna
inte gör mig frisk
så som mycket annat utanför
kanske skulle kunna göra

Hoppet är lättare att hitta
utanför de låsta dörrarna
Och kärlek och vänskap
är en bättre medicin
än alla de läkemedel
som finns att läsa om i FASS
Sysselsättning och vardagligheter
med intressen du mår bra av
finns inte bakom en låst dörr
som du inte själv har nyckel till
Och terapi och annan behandling
kommer man inte åt
gömd under en landstingsfilt

På en låst avdelning
med bestämda besökstider
så kan ingen av de du har nära
på utsidan
komma och hålla din hand
eller ge dig en kram
när du kanske egentligen
skulle behöva det som mest
för de får bara träffa dig
mellan vissa klockslag

Det är kanske en lång väg att gå
genom den där mörka tunneln
innan man faktiskt kommer fram
ser ljuset och tar klivet ut
Och det är svårt att fortsätta gå
om man är inlåst
om du hela tiden måste be om lov
innan dörren kan öppnas för dig
om du aldrig kan ta ett kliv framåt
i den takt du vill och skulle behöva

Livet väntar på dig
på mig och på oss alla
utanför allt som kallas slutenvård
Ljuset finns i slutet av tunneln
och dit kommer vi alla
steg för steg
i den takt som passar oss bäst
Utanför alla låsta dörrar
har vi chansen att ta klivet ut
i friheten
friskheten
eller vad man än vill kalla det

Vi ses där!

Inga kommentarer: