tisdag 7 augusti 2012

Tema: PRIDE! Det handlar om kärlek.

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema: PRIDE - det handlar om kärlek
 Redaktör: Yasmine Ejner Lind


Hon möter min hand, lindar in sina fingrar i mina, lindar upp spärren till mitt hjärta och kryper in. Hennes beröring får min kropp att mjukna, min själ att öppna sig och mitt sinne komma till liv. Hon berör mig med sin melodirika stämma, fäster tag om min gard och rycker varsamt bort den. Jag låter dörren till mitt innersta öppna sig, jag låter hennes ögon spetsa min själ av kärlek, jag ler och ger henne en varm kyss på kinden. Alla mina inre demoner förtvinar och förtärs, min puls slår i harmonisk takt med mitt bultande hjärta. Ett litet frö är sått, blomman av värme klättrar genom min hals och ut genom min mun för att möta ljuset utanför. Henne, mitt ljus, min ledstjärna. Alla dammtussar i hörnen lyser magi och sprickorna i taket känns allt annat än tråkiga. Det tar emot, jag är rädd, jag strider emot, men kan inte undkomma känslan. Den skriker åt mig, sliter mig itu och lämnar mitt hjärta öppet. Hon studsar ned i hålet, tar plats och låter rädslan förbipassera, känslan att få ord. Kärlek. Och nu släpper jag henne aldrig. 


Kärleken har många ansikten, många uttryck och namn. Ibland följer kärleken normen, man och fru, tvåsamhet mellan två olika kön. Ibland ter sig den annorlunda, en explosion av färger tar form och mannen petar bort frun från piedestalen - drar med en man in i kärlekens näste och plötsligt finner han verklig lycka. Frun kanske har gömt sig i värmen från garderoben i åratal, låtit decennium passera och famnar fara iväg. Tills den dagen hon bestämmer sig för att finna lyckan, och låta garderoben lämnas tom.

För 35 år sedan vore min form av kärlek ytterligare en sjukdom i listan. En tid då homosexualitet skulle behandlas med terapi. Idag vet vi bättre, att kärleken kan vara lika spirande och berusande trots att den finns mellan två av samma kön. Det finns högar av fördomar om HBTQ. De är översexuella, killarna använder kvinnounderkläder och tjejerna är svåra att definera som tjejer. De finns de som drar en bred linje mellan "homofolket" och "vanligt folk", som om sättet att älska skulle ändra en hel person. Många har väldigt svårt att komma ut ur garderoben, berätta för anhöriga, med rädslan att bli dömd och utestängd. De finns de som föraktar, kränker, misshandlar. Själv har jag svårt att se det som något annat än en läggning. Vem du är kär i gör dig inte till en bättre eller sämre människa!

PRIDE har precis passerat, fyra dagar var jag i Stockholm. Paraden var oerhört häftig, och det kändes roligt att få hylla kärleken. Just därför tänkte jag denna vecka lägga ämnet på PRIDE, HBTQ och kärlek.

HBTQ står för...
Homosexuell
Bisexell
Transexuell
Queer



Vare sig du är homo, bi eller trans ska du veta att du duger PERFEKT som du är, och din kärlek är precis lika vacker som all kärlek! Låt garderoben vara tom, och stå för den du är. För du är värdefull, och ingen att döma bara för att du inte lever enligt normen.

Nu tänkte jag...
... berätta min historia.
... förklara vad HBTQ innebär.
... försöka leta efter någon som kan berätta mer om hur just den kom ut - och vad kärlek är för den.
... besvara frågor och fördomar.
... ge tips och tankar på att komma ut, och hantera sin läggning.

Och förhoppningvis mycket mer!

Vill du berätta din historia?

Maila shedo.blogg@gmail.com!

Sprid nu kärlek och kom ihåg att garderober är till för kläder!

Värme och kärlek, Yasmine

Inga kommentarer: