måndag 20 augusti 2012

Tema: Att nå sitt mål

Skribent: Johanna Hildingsson
 Tema: Att nå sitt mål.
Redaktör: Johanna Hildingsson

Det här blir mitt första inlägg som bloggredaktör och som veckans tema har jag valt ”att nå sitt mål.” En av anledningarna till att jag hoppade på utmaningen som bloggredaktör är att jag är inne i en lite av en förändringsperiod. Jag vill vara med, vill hjälpa, nå ut, engagera mig. Och där av veckans tema, att få vara med att driva denna blogg är verkligen en bit på väg. 


Men vem är då jag? Om vi börjar med enkelt; Johanna heter jag, är 22 år och bor i Kalmar med sambo och katter. Till vardags pluggar jag hälsovetenskap på Linnéuniversitetet och när jag är ledig tar jag gärna fram skissblocken. Nu mera är jag frisk från ätstörningar och självskadebeteende och förvånas ibland fortfarande över hur långt jag kommit i livet. Nu vill jag hjälpa andra att inse att det blir bättre, det går att bli frisk. Det gäller bara att bestämma sig.

Det är ofta man tänker tankar om hur man ska förändra sitt liv eller vad man ska ha för mål det här året, hösten eller resten av livet. Kanske tankar så som ”efter jul ska jag börja ta hand om mig själv”, ”i höst ska jag verkligen satsa på plugget”, ”nästa vecka ska jag börja träna” eller ”på onsdag ska jag sluta röka/skada mig själv/avstå ifrån saker”... listan kan göras lång.

Foto: weheartit.com

Det är aldrig för sent att göra förändringar i livet. Det gäller att vara modig, lyssna på sig själv och att våga ta steget mot förändringen. Det är svårt att bryta vanor eller ta sig in på okänd mark, men det går. Sätt ett mål – dit du vill nå. Men ha också många delmål som du fokuserar på. Om vi tar som exempel att du vill sluta skada dig själv, ha som huvudmål att du ska bli självskadefri. Men resan dit kan vara lång, så delmål underlättar. Börja med en dag, ”idag ska jag inte skada mig själv”. Kanske måste du sätta det målet varje dag under en period. Men senare kan du sätta mål att klara en vecka i sträck, två veckor, en månad... Till sist kommer du ha klarat ditt mål!

Bakslag kommer du antagligen få. Antingen genom dagar där det är så svårt att du undrar om det är värt att fortsätta mot ditt mål, om det inte är lättast att gå tillbaka till det som var. Eller så gjorde du någonting som gick emot det mål du har. Men ge inte upp! Att sträva mot ett mål kan innebära tre steg framåt, ett steg bakåt. Och det är okej.

Foto: weheartit.com

 En hjälp till att nå dit man vill, att kämpa för att göra en livsförändring kan vara att skriva. Skriv om vart du står just nu, vad du vill förändra, hur du ska nå dit och vad du kommer att uppnå med förändringen. Skriv upp dina mål och delmål och bocka av när du uppnått dem. Skriv ned om du fått ett bakslag och tankar om hur du kan göra för att undvika att det händer igen.

Hösten är en vanlig årstid för förändring. Och nu är den snart här igen. Kanske är det här just din höst, ditt år, då du tar dig dit du vill, gör verklighet av de tankar du haft. Eller har du redan lyckats förändra något i din tillvaro? Hur gjorde du? Vad hade du för knep för att lyckas? Mejla in till shedo.blogg@gmail.com och berätta om när du nådde ditt mål. Stora som små, alla berättelser är välkomna!

Inga kommentarer: