måndag 2 april 2012

Veckans tema: meditation

Skribent: Linda Nihlén
Tema: Meditation
Redaktör: Linda Nihlén

Han tittar på mig fast jag tittar bort.
– Men kan den inte få vara där? Ångesten?
Jag blundar och låter orden smälta in. Försöker att andas djupt. Jag vill slå honom i huvudet för hans sätt att simplifiera mina känslor men allra mest för att jag vet att han har rätt. Sinnet vill inte sluta bråka.
– Nej, det kan den inte. Jag vill inte ha ångest.
– Den kan väl vara där som den väl, du kan fokusera på något annat. Rikta din uppmärksamhet dit det är tomt, lugnt och stilla.

Bild: anandamarga.org
Veckans tema är meditation. Ett ämne som många med ångestproblematik har en koppling till. Mindfulness, andningsövningar, avslappning – alla används de inom svensk psykvård. Men vad är egentligen meditation? Är det bra att meditera? Och hur övar man på att fokusera på ingenting?

Under veckan kommer jag att berätta lite om mina upplevelser, dela med mig av praktiska tips och nysta i vad meditation egentligen är.

Om du har upplevelser av meditation eller tankar som du vill dela med dig av skriv gärna till shedo.blogg@gmail.com.

Ljus
Linda


Inga kommentarer: