söndag 12 februari 2012

Lär dig se med infraröd syn!

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema: drömmen om att hjälpa andra
Redaktör: Yasmine Ejner Lind




För mig handlar inte framgång om att bli den mest kända, rika, och största. Faktum är att jag är mest rädd för det. För mig handlar framgång om att ha ett mål, en dröm, en svindlande önsketanke - som du sedan uppfyller, för att skapa ännu en dröm. Att leva i en fullständig framgång kan göra att jag fortsätter mitt liv - i hela karusellen - utan drömmar. Drömmar är för mig viktigt. Drömmen om att hjälpa andra är för mig viktig. Skulle jag få chansen att kunna ge de livets pusselbitar jag saknat till andra, spelar det ingen roll om jag är känd eller rik. Jag skulle kunnat få återge mig själv det jag saknat, och det skulle betyda allt.

Samtidigt är det då man inser vad man faktiskt har. Trots att jag egentligen har förlorat år av mitt liv, har jag svårt att tänka så. Jag har alla verktyg att hjälpa mig själv i framtiden. Och väldigt många, för att hjälpa de som kommer efter mig. Tidigare skämdes jag över mitt liv, som förut var så tomt. Men känslan av att jag - "värdelösa, fula, äckliga" jag - har något jag tidigare trodde mig inte ens kunna nå med fingertopparna, gör hela mitt liv med dess erfarenheter till något ytterst värdefullt. Detsamma till er; jag önskar vi slapp skammen över vad vi inte gjort, och istället känna stolthet över vad vi kommer få. Vårt mörker har varit kompakt, men det vi kommer skönja i skenet från de ny tända ljusen, hoppas jag att vi en dag kommer kunna tro på.

Jag tror på attraktionslagen. Det vi ger (positivt/negativt) kan vi få tillbaka. Utvecklar vi vårt positiva tänkande - jag säger inte att det är lätt - tror jag vi ser sådant som göms i mörkret. Vi får infraröd syn! Något jag länge tänkt göra, men inte riktigt kommit mig för, är en önsketavla. Låt det bli ett projekt. Fundera över allt negativt du bär i ditt liv. Skriv ned. Vänd sedan på hela bilden - leta efter allt som är positivt i den negativa biten, som du sedan kan göra till något positivt. Utveckla! Sätt dig ned med papper, lim, urklipp och pyssel och gör något riktigt fint av detta. Se på tavlan varje gång du bittert önskar du var som någon annan.

Om vi tar "drömmen om att hjälpa andra" som ett exempel, och gör det hela lätt och kortfattat:

Jag har under alla mina livsår levt med en förstörd själ, grundad i känslomässiga övergrepp och manipulation, som lett till en trasig självbild och svår sjukdom.

=

Jag ska fortsätta med mitt författande sinne och bygga ihop en frisk historia utav allt sjukt, med målande, vackra, ljusa ord!
Jag ska engagera mig i ideellt arbete (som SHEDO) och ordna stöd och tröst för andra!
Jag ska fortsätta med privat bloggande, utveckla bloggen till nya nivåer med hjälp av andra!
Jag ska börja föreläsa om självkänsla, sjukdom och andlighet på olika plan, och få allt mitt mörker att lysa upp vägen för andra!
Jag ska uppmärksamma och belysa ämnet psykisk ohälsa och skadad själ, särskilt till kretsar som skolor, sjukvård, psykiatri!

Lägg nu märke till att jag skrev "jag ska". Det blir ett löfte med mig själv, och hela mitt inre skriker:

Du vill, du ska, du kommer klara det!



Just nu pågår en ny upplysningsserie i aftonbladet, sjukt jobbigt. Det är en följetong som belyser ämnet psykisk ohälsa bland unga tjejer, ungdomar som mår allt sämre.

Här möter vi bland annat:

Foto: Lotte Fernwall
Nadine, 17 årig tjej med anorexi.

"Ingen ska behöva må så här dåligt”






Foto: Ulrika Ahlqvist

Ulrika, vars dotter Lovisa fick hjälp att sluta skada sig.

”Ett ändrat beteende kan mycket väl vara en depression. Börjar de ha långärmade tröjor och koftor – kolla armarna. […] De blir så duktiga på att dölja”






Foto: Stefan Mattsson

Yasmine (jag) som efter tre år inom psykiatrin, fick bra hjälp.

"Det är väldigt viktigt att unga människor får veta att de inte är ensamma. Det är många som lever med självmordstankar och självskadebeteende och det inte behöver vara så - de ska söka hjälp. Det finns en utväg, man ska inte tänka att man är ett hopplöst fall."





3 berättelser bland många som kan visa oss att vi inte är ensamma! Det finns hjälp att få.

Värme och kärlek, Yasmine


1 kommentar:

Anonym sa...

Vackra vackra Yasmine! Det gör så ont att läsa det du skriver! För många år sedan höll jag en underbart söt liten flicka i min famn! Idag när jag såg din bild i tidningen så är det samma underbart söta flicka! Jag var tvungen att läsa lite av det du skrivet och längre ned hittade jag en bild på dig framför min brudkista! :-) Kämpa på tjejen! All kärlek till dig! / Åsa