tisdag 6 december 2011

Tema: vem är jag? Om att finna sin identitet

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema: vem är jag? Om att finna sin identitet
Redaktör: Yasmine Ejner Lind


Vem är jag?
Hur lever jag?
Hur vill jag leva?
Vad vill jag göra av mitt liv?
Vad för musik gillar jag, vilka filmer och vilka böcker?
Vad har jag för politiska åsikter?
Vad har jag för livfilosofi?
Är jag den som har ätstörningar och självskadebeteende?
Vem är jag?
Foto: Y. Ejner Lind
Något som de allra allra flesta går igenom är letandet, och om tur finns också finnandet, av sin identitet. Som barn faller det sig ofta ganska naturligt att bara vara, inte fundera eller spekulera så mycket. Jag är jag och jag kan! är en vanlig tanke. Tänk att få behålla ett barns självkänsla?

När vi närmar oss tonåren händer det mycket med kroppen. Men även med själen! Vi börjar begrunda alla dessa frågor vi förut aldrig ställt, grundfrågan lyder; vem är jag? Detta tänkte jag berätta ur min synvinkel den här veckan. Jag tänker framförallt ta itu med begreppet "sjuk" och "frisk" då det kommer till sin identitet. Vad händer om man blir sjuk i samma veva som man skall börja fundera över sin identitet, och man börjar identifiera sig som den som har ätstörningar och självskadebeteende? Något man lätt gör då man hamnar i vissa tankebanor och sjukliga beteenden. Och hur tar man sig ur det?

Du är mer än bara en sjukdom. Jag brukar säga att; du är inte en sjukdom, du har en sjukdom. Det är viktigt att minnas. Och det är bara du som kan finna vem du är.

Du är du, jag är jag. Men som sagt; vem är det?

Foto: Y. Ejner Lind

Frågan jag ställer till er nu är inte bara vem är du?
Utan hur upptäckte du din identitet? och hur gör man för att inte identifiera sig med sin sjukdom?
Har du en historia att berätta kring identiteter, maila gärna shedo.blogg@gmail.com - jag vill höra er berättelse! 


Värme och kärlek, Yasmine

Inga kommentarer: