tisdag 15 november 2011

Tema: att vara anhörig till någon med psykisk sjukdom

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema: att vara anhörig till någon med psykisk sjukdom
Redaktör: Yasmine Ejner Lind

Det har tidigare skrivits bra och innehållsrika inlägg på SHEDO-bloggen om hur det är att leva som anhörig. Denna vecka tänkte jag inrikta mig på hur du som anhörig hanterar psykisk sjukdom ur ditt perspektiv och hur du orkar med denna stress att vara anhörig.

Foto: WORD ClipArt
Att leva med psykisk sjukdom/ohälsa som ätstörningar och självskadebeteende är långt ifrån lätt, kan de flesta drabbade klart konstantera. Men hur är det att leva som anhörig? Som en anhörig; mamma, pappa, pojkvän, flickvän, syskon, far-/ morförälder eller vän till någon med psykisk ohälsa känner du att du bär ett enormt ansvar. Ibland kan du känna att hela någons värld vinglar fram och tillbaka på dina axlar. Du kämpar dag som natt, ändå kan du känna att det brister, och ibland vill du bara bryta ihop på golvet och bli liten igen, vaggas i någons famn. Du kan känna att det är du som ska vara den famnen. Det är inte lätt. Den du är anhörig till ser det, kan ofta anklaga sig själv. Ni båda anklagar er själva, bråk uppstår och kaos bryter ut. Då det i de flesta fallen i själva verket inte är i varken dig eller den sjuke felet sitter - felet sitter i det som dras mellan er - sjukdomen. Ändå beskyller ni er själva.

Det skrivs mycket om hur du som sjuk hanterar din sjukdom, eller hur du som anhörig hanterar den andres sjukdom - men hur hanterar du som anhörig din egen smärta, som klöser som eld inom dig? Du kanske försöker vara pedagogisk, se det ur ett objektivt perspektiv - men ibland faller det sönder. Det går inte att inte blanda in din själ när det gäller någon du älskar. Att vara anhörig är ett helvete. Detta tema - tillägnas er.

Jag tänker berätta mina aspekter på att vara anhörig - även jag som är "den sjuke" har upplevt att vara anhörig som vän, syskon, dotter och partner. Jag vet hur svårt det känns. Jag kommer få fram min historia.

Jag tänker låta min mamma skriva sin berättelse och erfarenheter angående att vara mamma till två barn med psykisk sjukdom/funktionshinder.

Jag vill även höra eran berättelse! Jag söker främst någon som kan berätta sina erfarenheter av att vara i ett partnerskap med någon som bär på psykisk ohälsa. Men anhörig genom alla relationer är givetvis välkomna!
Foto: WORD ClipArt

Maila till: shedo.blogg@gmail.com 


Värme och kärlek, Yasmine