torsdag 10 november 2011

Spegelvänt

Skribent: Karin Carlsson
 Tema: Att längta tillbaka och att leva i nuet
 Redaktör: Karin Carlsson

Detta inlägget kommer fortsätta på temat ”Att längta och leva i nuet” .


När jag tidigare pratade med en mycket god vän på 94 år om att längta tillbaka, berättade hon för mig att: ”Längta tillbaka är spegelvänt, för det finns alltid något att längta till oavsett om det är bra eller dåligt".

Jag är 94 år och tänker att längta tillbaka är spegelvänt för det speglar mig, så jag ser hela mitt liv i alla delar både det positiva och negativa. Det råd jag vill ge till dagens unga är att: ”lär er se och längta både framåt och bakåt genom att se det spegelvänt. För lyckan och kärlek finns alltid där oavsett hur svart det är, våga bara se det spegelvänt”

Min gode vän försöker säga något klokt. Oavsett hur svårt det är, se det spegelvänt.

Jag har funderat på detta många gånger och jag tror vi måste lära oss och öva oss i att längta och leva i nuet. Genom att få utlopp för det i kreativitet tex genom papper och penna, klippa och klistra. Att få se saker spegelvänt ur ett annat perspektiv oavsett om det är bra eller dåligt.

Varje dag innan jag ska gå till sängs, ställer jag mig på balkongen och tar tre djupa andetag ochkänner känslan och bara är. Just för att öva i att leva i nuet, här och nu.
Våga se saker spegelvänt.

Må gott!

Karin Carlsson


1 kommentar:

Fredrik(Merl) sa...

Jag skulle vilja tipsa om en film som handlar om att leva i nuet. Peaceful Warrior heter den.
Vill även säga att de var ett riktigt bra blogg inlägg.