lördag 17 september 2011

Dans och teater

Skribent: Emelie Jonsson
 Tema: Fritidsintressen
Redaktör: Emelie Jonsson

Jag har alltid haft många fritidsintressen och mycket sysselsättning på fritiden. Jag tror att jag var den i familjen som provade på mest saker och jag fastnade också för många saker eftersom jag tyckte att allting var roligt på sitt sätt. Det var fotboll, ridning, scouter, sångkör, teater, dans, judo, Juniorerna (någon form av pysselgrupp), tvärflöjt och orkester.. Ja, jag skulle nog kunna sitta här hela dagen och nämna allting jag har testat på. Men de jag verkligen fastnade för var judo, dans och teater. De tre sakerna jag har hållt på med längst.

Dansen har alltid betytt någonting för mig och jag tog mina första danssteg när jag var fem år och jag håller fortfarande på. Det är som något helande för mig. Att lyssna på musiken och sen göra korreografier utifrån musiken och texten. Jag kan som distraktion när jag mår dåligt ställa mig i mitt vardagsrum och skapa och dansa för att få något annat att tänka på - det funkar. Man behöver inte kunna danssteg för att göra det heller, utan starta någon bra musik och rör på dig. Rör på armarna, benen, ja få ut dina känslor helt enkelt.
Jag lovar att man faktiskt mår så mycket bättre efteråt.


foto:weheartit.com

Judon började jag med när jag var elva år och slutade någon gång när jag var sexton, sjutton tror jag.
Varför just judo vet jag inte. Jag såg en lapp i skolan om en prova på gång på judo och jag åkte dit för att testa och jag fastnade. Träningen, kompisarna, tävlingarna. Ja, det var en underbar stämning helt enkelt och man tränade upp sin smidighet väldigt mycket. Judolokalen blev som mitt andra hem och jag älskade att gå ner och träna och lära mig mer kast, försvar och allt som har med Judo att göra. Det som också är bra är att man kan få ut sina aggressioner.

Teater har nog funnits i mitt blod sedan jag föddes. Jag har alltid varit den där teater-apan i familjen som gjorde uppträdanden för mina föräldrar. Var alltid med i roliga timmen i skolan, och jag älskade att spela och gå in i en roll som inte var mig själv. Jag började gå i teater när jag började högstadiet och jag ångrar lite att jag slutade med teatern när jag gick ur gymnasiet, men tiden fanns inte riktigt där.
Men man fick så många nya vänner och man blev som en familj i teatergruppen.


foto:google.se

Jag hade både teater på elevens-val de tre åren på högstadiet där vi hade en föreställning på våren och en föreställning på vintern. Sen gick jag efter skolan på teater, och då spelade vi nog upp ca 2-3 föreställningar per år, beroende på hur stora föreställningar vi gjorde.

Den sista föreställningen jag var med i var en ungdomsvariant av Hamlet. Det tog en hel termin att öva in, och vi fick ta till många extra timmar för att få allting på plats, men sedan hade vi ca 5 uppvisningar av denna och allt slit som vi hade gjort kändes så värt när vi tog emot publikens applåder efteråt.

Det jag vill komma med detta tema och detta inlägg är att jag tror det är viktigt att ha en sysselsättning på fritiden. Att känna att man gör något man tycker är roligt.

Det kan ta tid innan man hittar det som passar just en själv, men man får prova sig fram. Testa olika aktiviteter tills man ser vad man trivs med.

Jag kan i alla fall tipsa om dans och teater. Man får ut sina känslor och jag i alla fall mår bättre när jag dansat eller spelat teater.

Vad har ni för intressen?


Inga kommentarer: