söndag 17 juli 2011

När jag insåg att jag inte var frisk

Skribent: Emelie Jonsson
 Tema: Sjukdomsinsikt
 Redaktör: Emelie Jonsson

Det var någon gång under vinterhalvåret för bara något år sedan som det slog mig som en blixt från en klar himmel. (Ja inte riktigt så kanske) Jag hade många gånger fått höra av vänner att jag borde be om hjälp, gå till kuratorn på skolan osv. för mitt mående. Jag bara skrattade mina vänner rakt i ansiktet och undrade lite vad det var för fel på dom. Jag behövde väl ingen hjälp, det är väl så här det ska vara att leva?

Men så en dag, vet egentligen inte hur det kom sig. Men jag satt hemma och funderade. Och kom fram till att det kanske inte är så här man ska behöva leva. Att leva med ständig ångest och nedstämdhet. Matfobi och känslan av att man måste ha verktyg i väskan som en trygghet ifall man "var tvungen" att skada sig själv.

Det var då jag förstod att något var fel så jag tog mod till mig och sökte faktiskt hjälp den dagen.
Fortfarande idag, kämpar jag för att bli fri. Ibland kan den där sjukdomsinsikten dala och jag undrar om jag kanske bara inbillar mig allting. Det är svårt att helt ta till sig att man faktiskt har en sjukdom - för det är inte lika lätt att ta till sig en psykisk sjukdom som det är att acceptera att man är förkyld och har feber.

foto: weheartit.com

1 kommentar:

Moa sa...

åh vad surt att man missade det här temat då! :p
fint och väldigt klokt skrivet.