måndag 27 juni 2011

Tema: Personliga framgångar.

Skribent: Elin M. Liljeholm
Tema: Personliga framgångar
Redaktör: Elin M. Liljeholm



Bild: weheartit


Den här veckan vill jag lyfta fram små och stora personliga framgångar.

Men vad är en framgång? Är det att ha lyckats med karriären och tjäna mer pengar än de flesta andra i vårt land? Är det en framgång att ha ett rikt socialt nätverk, de rätta kontakterna och vänner med lika höga ambitioner som du själv har? Eller är det att ha hittat botemedlet mot en tidigare dödlig sjukdom? Är det framgång?

Vad är framgång för dig?

Om jag skulle säga att det är en framgång när en man med social fobi orkar vistas ute lite längre än dagen innan, att det är en framgång när en kvinna med självskadebeteende orkar stå emot en självskadeimpuls, skulle du hålla med mig då?

Omvärlden skulle kalla ovanstående framgångar som små, men de kunde inte ha mer fel! Jag tror att många av ni som läser kan hålla med mig. Jag har själv varit fast i självskadeträsket och vet hur svårt det är att stå emot en impuls att skada mig själv när jag mådde dåligt. Det var ju mitt sätt att hantera mina mörka tankar och tunga känslor av sorg och smärta. Att stå emot var som att ignorera ett tredje världskrig som hotade att förgöra mig. Oerhört svårt. Därför var framgången stor då jag lyckades undvika att skada mig när jag mådde dåligt. Dock var det så att jag inte kunde se framgången själv, jag var så djupt vilse i mörkret att jag inte hade förmåga att lägga märke till det. Min omgivning fick göra det åt mig, berätta för mig om vilken framgång det var. Men det var inte alltid jag hörde på, jag var i full färd med att rustade mig för nästa strid. 
Det är nu efteråt jag ser storheten i dessa handlingar och att det var dom som förde mig framåt till den plats i livet där jag står idag - stark och lycklig.

Skriv och berätta om era framgångar till shedo.blogg@gmail.com! Eller känner du någon som gjort framsteg som du vill dela med dig av så är det med välkommet! (Se till att det är okej för personen som figurerar i texten att ni delar med er av personens framgångar).
Det går bra att vara anonym om man vill det!

Senare i veckan kommer jag berätta om en av mina senaste framgångar.

Inga kommentarer: