fredag 6 maj 2011

Tankegångar om förbättringar

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema: Tankegångar om förbättringar
Redaktör: Yasmine Ejner Lind
 
Yasmine Ejner Lind -11

Tänk dig att du stukat foten. Smärtan är ihållande och du är ständigt påverkad. En dag, liksom vaknar du upp. Du inser plötsligt att du inte alls tänkt på smärtan och stukningen på länge, och att du nästan glömt hur ont det en dag gjorde. Detta har väckt en tanke hos mig, och går att överföra på själslig smärta. Jag kan plötsligt vakna upp då jag utför något jag tidigare inte klarat, och tänker men vänta lite nu?

Jag upprepar och ältar för mig själv. Vad sade jag till kvinnan i butiken egentligen? Var jag för korthuggen? Tycker hon att jag verkade avfärdande? Såg jag inte henne i ögonen tillräckligt? Jag analyserar varje bråkdel av samtalet, med ångesten värkande i bröstet. Jag öppnar snabbt dörren, går in. En tagg har fästs sig i hjärtat, och de självföraktande tankarna maler på. Vad gör jag? Jag försöker för mig själv räkna upp, låt oss säga, fem bra saker med samtalet. Övertygar mig själv om att kvinnan inte tycker illa om mig, än mindre har fått ett spår i sig, av det jag sagt eller det faktum att jag inte mötte hennes ögon. Plötsligt vänder jag spiralen. Fler och fler positiva delar av samtalet speglar sig i mitt medvetande, ångesten lättar, och jag slår mig ned på soffan med en kaffemugg i handen.

Det kan dröja timmar, dagar, veckor av sådana händelser innan någonting vaknar inom mig. Vad hade jag gjort tidigare, då något sådant hänt? Jag hade ältat det i timmar, sjunkit ned i den mörka spiralen där jag bara upptäcker fler och fler fel i samtalet och självföraktet hade slagit till i mig. Det hade slutat med vår fiende, eller den jag då hade kallat "vänskapsfiende", självskadandet... Vilket i sin tur hade lett till ännu mer självförakt, och skuld, att jag ännu en gång fastnad i beteendet. Det ena föder då det andra, och sjukdomen hade segrat. Varje dag du kan tänka på detta sätt, för varje ångestklump du kan mota bort utan destruktivitet, är en seger. En stor seger!

Nu undrar jag; har ni också helt sonika vaknat upp, och kommit på er själva med att hitta en konstruktiv väg ut ur mörkret? Har ni haft plötsliga tankegångar om förbättringar, en själsig stukning som läkt? Berätta!

Skicka in era bidrag till: shedo.blogg@gmail.com

Senare berättar jag om fler själsliga stukningar jag upptäckt ha helats, och ger er en övning som kan hjälpa!


Inga kommentarer: