söndag 9 januari 2011

Det där med nyårslöften...

Skribent: Elin M. Liljeholm 
Tema: Ett nytt år 
Redaktör: Elin M. Liljeholm



Såhär vid ett årsskifte ser många människor en chans att börja om på nytt. Nyårslöften har nog de flesta någon gång avlagt, och ofta får vi dåligt samvete för att vi inte kan hålla vad vi lovat oss själva. Förhoppningarna var så stora, viljan god men ändå så räckte det inte enda fram.
Löftena var kanske alldeles för många, eller allt för ambitiösa.  
Det är lätt att avge löften, och listan kan lätt bli lång i stundens hetta.Visst är det bra att ha någonting att sträva efter, att sätta upp ett mål och jaga sina drömmar och framtidsversioner, det tänker jag inte säga emot. Men den svåra biten är att fullfölja vad man lovat. Tro mig, jag vet. Jag var nämligen en av de där ambitiösa tjejen med fantastiska nyårslöften! Jag skrev en lång lista och ramade in den så jag kunde hänga den på väggen. Allt för att inte låta löftena falla i glömska, och för att jag varje dag skulle kunna påminna mig själv om att det här året skulle allt förändras! Bara jag höll mig till min plan! Några av löftena var att gå ner i vikt, träna minst tre gånger i veckan - helst fyra! Jag skulle skapa mig en fungerande dygnsrytm, äta regelbundet och hälsosamt. Jag skulle skriva tre dikter per vecka, läsa minst 4 böcker per månad! Skriva en bok! Dessutom skulle jag få högsta betyg i de kurser jag läste på komvux! Ja ni förstår nog, blev jag minst sagt platt fall! Jag hade nämligen precis fått flytta tillbaka till min lägenhet efter 2,5 år på en sluten psykiatrisk avdelning. Jag var en aning hospitaliserad och bara saker som att jag skulle laga min egen mat tre gånger om dagen, komma ihåg att ta min medicin, gå och lägga mig i tid och för att inte tala om att stiga upp på morgonen - helt själv. Jag visste inte ens hur man kokade ris längre.

Jag insåg helt enkelt inte att det skulle bli tillräckligt tufft att försöka klara en fungerande vardag, och för varje dag som gick blev jag allt mer stressad, och oerhört besviken på mig själv. Alla mina planer gick i kras. Och jag kände mig värdelös! Jag började slå på mig själv, när det inte var mig det var fel på. Hur skulle jag kunna hålla mina nyårslöften? Det var inte realistiskt! Tyvärr insåg jag inte det, jag var fullt upptagen med att odla mitt självförakt. Jag kände mig så misslyckad och oduglig.

Så småningom förstod jag att det inte var mig det var fel på. Det var en oerhörd lättnad. Jag avger fortfarande nyårslöften varje år. Men nu skapar jag löften som baseras på mitt välmående och inte tvärt om - att min välmående baseras på mina nyårslöften.

Jag tänkte dela med mig av mina personliga mål och riktlinjer för 2011. Och med det hoppas jag att ni blir inspirerade till att eftersträva löften som är bra för just dig!


Mina mål och riktlinjer för 2011:

Ta hand om mig själv;
                    - äta regelbundet
                    - äta hälsosamt
                    - rör på mig

Utmana mig själv;
                    - prova på nya saker
                    - utvecklas och växa i mig själv
                    - skriva klart bokmanuset
                    - föreläsa när möjlighet ges

Göra saker jag mår bra av;                      
                    - låta kreativiteten behålla sin plats i vardagen
                    - uppdatera bloggen dagligen (för att skriva av mig, det är då jag mår som bäst)
                    - läsa, lära och leva






Inga kommentarer: