måndag 31 januari 2011

Att hantera en vardag - hur då?

Skribent: Linda Adolfsson
Tema: Strategier för vardagen
Redaktör:  Linda Adolfsson

Foto: Internet
Många som har gått igenom svåra perioder i sitt liv och kommit ut på andra sidan, eller de som fortfarande kämpar för att ta sig ut, har berättat för mig om sina strategier i vardagen. Vad som gör att man orkar ta sig igenom svåra dagar, vad som hjälpte just den personen att få en fungerande vardag efter år av ångest och så vidare. Alla berättelser från överlevare har haft ett gemensamt budskap. Alla berättelser har innehållit överlevnadsstrategier som de själva har kommit på. I många fall har det varit långa kamper med att ta bort de självdestruktiva strategierna och istället fokusera på drivkraften och vända det till något konstruktivt. Jag har hört om kontrollfreaks som till slut lärt sig att vända det destruktiva till sund självkontroll som innebär att vara rädd om sig själv.

Senare den här veckan ska jag berätta om hur jag har gjort i mitt eget liv för att min vardag skulle bli så bra som möjligt för mig. Jag kommer även berätta om hur jag gör när jag blir stressad av det yttre livets måsten och hur jag löser upp de inre stressknutarna. Innan dess vill jag höra om er vardag och hur den fungerar. Det vill övriga läsare också. Berätta.

Jag tror att vi är många som har strategier i vardagen som vi inte reflekterar över. Hur lägger du upp din dag? Hur gör du när du blir stressad och behöver lugna dig? Hur gör du för att vara rädd om dig, lyssna på din kropp och ändå klara av vardagens måsten och borden? Behöver du tydliga rutiner och tidsramar eller är det bara stressande för dig? Har du någon strategi du vill berätta om? En strategi du alltid har haft med dig eller något du har fått med dig från vården?

Skriv och berätta: shedo.blogg@gmail.com
Om du hellre vill skriva på något annat tema, skicka in ditt bidrag med tema så publiceras det i slutet av veckan.

Inga kommentarer: