lördag 13 november 2010

Med penna och kamera

Skribent: Moa Andersson
Tema: Kreativitet
Redaktör: Linda Adolfsson

Jag har framförallt två kreativa sätt att uttrycka mig på.
Det ena är att skriva dikter och det andra är att fotografera.

Jag började skriva poesi som sextonåring. Sedan blev det mitt sätt att få ur mig känslorna. När det fanns på papper och inte bara som ett gnagande sår inuti kändes det åtminstone lite bättre. Tyvärr hindrade det inte mig från att börja skada mig själv, men det blev i alla fall ett alternativ. När jag skrivit en dikt kändes det som att man fått lite nytta av det svåra.

Fotografering började jag med senare under gymnasiet. Till skillnad från poesin så har foto inte varit en spegling av mina känslor i första hand. Istället har det varit ett sätt att skapa något fint av allt som finns runt omkring. Att se omvärlden med andra ögon. Men ibland har jag försökt skapa känslor med foto också, bygga upp scener och placera mig själv i dem. Redigera på ett sätt så att det blir bra.

Något som poesi och foto har gemensamt för mig är att jag skapat något jag kunnat känna mig stolt över. En fin dikt eller ett snyggt fotografi, en vulkan-bok med mitt eget namn och pärmar fyllda av vackra förstoringar. Den känslan är en helt annan sak än den jag fått av att skada mig själv. En stolthet.

1 kommentar:

Ladyintuitionstardust sa...

Härligt uppbyggande för själen att känna stolthet över det man gjort, ja skapat! Läkande:)