söndag 24 oktober 2010

Hösten är min vän

Skribent:Catarina Carleson
Tema: Ljus i höstmörkret
Redaktör: Elin M. Liljeholm




Jag tillhör dem som tycker om hösten, som tycker att äntligen är den här med färgsprakande natur, vindar, fullmåne och stjärnklara nätter.
Våren, den riktigt tidiga våren, är min svårmodstid. Precis innan knopparna ska till att brista, ja ni vet...
Men hösten känns förtrolig, som om den stämmer med min själ på något sätt. Som om det är min årstid. När jag var yngre trodde jag att det berodde på att jag var född på hösten ( fyllde 44år igår), ibland kan jag fortfarande få för mig att det är därför.
Ibland kan jag tro att det beror på att det inte är en massa stressande högtider på hösten. För om jag ska vara helt ärlig så är de där stora högtiderna fruktansvärt "Mixed up" i mitt sinne. Den ljuvliga julen, jo tack, med alla hets och hetsig konsumtion, men också skön mysig stund med god vän, glögg och pepparkakor.
På hösten är det mest bara vardag och det känns rätt okej efter sommaren då man har sådana krav på sig att "hoppsan hejsan", vad roligt man ska ha, och så mycket man ska hinna.
Hösten omsluter mej med sitt ruggiga väder eller livar upp mej med soliga klara dagar.

Jag hinner hämta andan!!!
Det är nog faktiskt det som det handlar om, jag hinner hämta andan och det är SÅ viktigt för mej.
Det är viktigt i varje dag, i varje vecka, i varje månad och i varje år, att hinna hämta andan och om jag ser det i ett större perspektiv också viktigt i varje liv!
I varje liv, viktigt, att det kommer en tid då det är lugnt, då man kan få vara mer kravlöst, då det rullar på, det är inte Skitskoj men allt funkar o flyter och är vardag...
Det önskar jag varje människa att få känna, att man kommer till denna höstperiod då man kan samla, inte bara hasselnötter, röda vackra blad, utan även lite kraft inför kommande tider.
Mysfaktor hög för mej är att gå ut i min vildvuxna trädgård och tända alla lyktor jag har där. Det ger mej lugn och ro att gå runt och tända dessa lyktor, se dem skina i mörkret. Sen kryper jag in i min lilla vrå av tillvaron och, just, hämtar andan!
Tack för att jag fick utrymme här att dela med mej av mina tankar kring hösten!
Ta hand om dej och dina årstider, i året och i livet!




3 kommentarer:

Dora sa...

Grattis i efterskott! Jag älskar hösten också med alla dess färger och och de mysiga stunderna på soffan med en bra bok.

catarina C sa...

Tack så mycket för grattis-et:) Ja det är mysigt att läsa o ta det lugnt när även naturen går in i ett lugnare tempo:)
Tack Dora! /Catarina C

bellan sa...

Tack Cattis..
Härliga höst ! kram bellan