torsdag 22 juli 2010

Prinsessdrömmar och en dröm framme vid altaret

Skribent: Emelie Jonsson
Tema: Drömmar - då och nu.
Redaktör: Linda Adolfsson

Foto: Privat


Jag har sedan jag var liten varit en riktig tjejtjej. Alltid haft klänningar, rosa kläder och gillat allt som är lite “gulligull”. När jag var liten hade jag en dröm som de flesta tjejer säkert har haft - att bli en prinsessa. Alltid när någon frågade mig vad jag ville bli när jag var stor var svaret alltid självklart: Prinsessa! Min garderob var full av tiaror, klänningar och fina skor. Nu ser min garderob nästan likadan ut, men inga tiaror, men garderoben är full med klänningar och skor. Min dröm att bli en prinsessa kanske inte gick i uppfyllelse, men jag är och har alltid varit min mammas prinsessa. Jag är den enda tjejen i familjen och därför har nog min mamma alltid tyckt det varit roligt att köpa klänningar och rosa kläder sedan jag var en liten bebis. Det sitter nog i fortfarande, för min favoritfärg är rosa och det slår aldrig fel att jag alltid kommer hem med en klänning när jag varit på stan, helst i rosa toner.

Prinsessdrömmarna var ju ganska orealistiska, vilket jag kom på när jag började bli lite äldre. Men en annan dröm som går ihop med min dröm om att bli prinsessa är att skaffa familj. Gifta mig med min drömprins och skaffa barn, det har faktiskt också varit en dröm sedan jag var liten. Jag har så länge jag kan minnas suttit och kollat i tidningar, på internet osv. efter fina bröllopsklänningar, planerat min bröllopsfest, hur dukningen ska se ut och jag har verkligen en prinsessliknande dröm i mitt bröllopstänkande.

Att gifta mig och skaffa barn är verkligen min högsta dröm här i livet. Vissa av mina kompisar drömmer om en karriär inom ett framgångsrikt arbete och familjetankarna läggs åt sidan. Men för mig är familjen det viktigaste i mitt liv och jag längtar verkligen efter att en dag få vara prinsessan - för en dag! Att stå där i en vit vacker klänning, gå fram till altaret med min drömprins och två eller tre små barn gåendes framför oss. Min dröm står kvar och jag längtar efter att få hitta den rätta. Min prins som vill dela min dröm om framtiden.

4 kommentarer:

Linda sa...

en underbar text som får mig att le.
du är en sann prinsessa, Emelie!

Johanna sa...

För en som då alltid har varit en "pojkflicka", med tovigt hår, smutsiga knän och oftast sittande högst uppe i ett träd - känns det skoj att läsa denna texten... för nu kan jag förstå hur en "flickflicka" känner sig. Det är verkligen glädje och drömmar i din text!

Hanna sa...

Vackra drömmar :)

Lite kontrast mot mig, som precis som Johanna, alltid varit en pojkflicka...

Dora sa...

samma här, en pojkflicka...

härligt att läsa din text