måndag 19 juli 2010

Barndomsdrömmar och framtidsdrömmar

Skribent: Linda Adolfsson
Tema: Drömmar - då och nu.
Redaktör: Linda Adolfsson



Som barn drömde jag om musiken. Jag älskade att stå i centrum av människors uppmärksamhet och jag ordnade framträdanden där jag sjöng för familj och släkt. Min mormor var själv sångerska och jag minns att vi ofta sjöng tillsammans. Jag drömde om att få stå på scen inför tusentals människor som lyssnade till min röst. Jag älskade att klä upp mig i vackra klänningar och göra mig vacker. Jag valde också musiklinje på gymnasiet, men timingen var dålig. Jag var sjuk och hade inget motstånd att komma med i den konkurrens som rådde mellan oss sångerskor. Jag såg min dröm förfalla. Flickdrömmen.
Men det kom nya drömmar. Jag växte och började se att det fanns andra människor som behövde uppmärksamheten som jag eftersträvade. Mina drömmar började mer och mer formas kring mitt livssyfte, meningen med min plats på jorden. Det ska jag berätta om senare den här veckan.

Vad drömde du om som barn? Hur tänkte du att ditt vuxna liv skulle se ut? Vad ville du göra? Vilka platser ville du se, vilka människor ville du möta? Hur såg din drömfamilj ut?

Hur blev livet med tiden? När du var tonåring, vad längtade du efter i livet? Vilka ljus från dina drömmar har fört dig vidare? Vad brinner du för idag? Har någon av dina barndomsdrömmar slagit in eller arbetar du för att de ska det? Vad vill du göra om tio, tjugo, trettio år? Vad vill du ha upplevt när du ser tillbaka på ditt liv på ålderns höst?

Kom ihåg att inga drömmar är orealistiska.
Det är bara du som sätter dina gränser för vad som är möjligt.

Inga kommentarer: