måndag 10 maj 2010

Vecka 19, tema Mod.

Skribent: Johanna Olsson
Tema: Mod, vad innebär mod och när var du modig?
Redaktör: Johanna Olsson


Jag inleder min karriär som SHEDOblogg-redaktör genom att ge mig på ett ämne som under den senaste tiden ofta funnits i mina tankar. Och temat är: Mod, vad innebär mod och när var du modig?

 "Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd." Tove Janson

Jag tänker att det finns så otroligt många nivåer av mod, och att ingen nivå är den andra bättre. Mod kan finnas i den vänaste handling, i de enklaste orden och i det vardagliga livet. Men det kan även tas i form som heroiska handlingar och ingripande. Jag läser ofta om människor som trots fara för sitt eget liv ändå valt att skydda sina medmänniskor, barn som genomgår vidriga cancerbehandlingar och livsöden större än andra. För mig är det ganska så enkelt att sätta ordet mod på dessa handlingar.

Men mod kan även visas sig i den finaste vänskap, i de små gesterna. En väninna till mig har en dotter, E, på åtta år. Dottern och hennes vän skulle gå till varsin lektion i slöjd, som låg på varsin del av skolgården. Då vännen till E inte vågade gå själv över skolgården, rädd för de stora barnen som hon var, så följde E henne till träslöjden för att sen själv korsa skolgården till sin syslöjd. Trots att hon själv var otrygg med att gå över skolgården trotsade hon sin rädsla och följde med sin vän. För mig är det mod.

Hur tänker ni kring ämnet mod? Vad innebär mod, och när var du själv modig?

Var inte rädd för att dela med dig av ditt mod, skriv gärna och skicka in ditt bidrag till veckans blogginlägg.

Inga kommentarer: