måndag 3 maj 2010

En person som förändrar mig

Skribent: Emelie Jonsson
Tema: Någonting som betyder
Redaktör: Emelie Jonsson
Jag inleder denna veckans tema ”Någonting som betyder” med att bidra med egna tankar kring någonting som betyder för mig.


Det finns några saker som jag skulle kunna ta upp som gör min dag lite ljusare när jag bara ser svart, men något eller ja någon kanske jag ska säga som får mig att le inombords är min älskade brorsdotter. Jag funderar över hur mycket hon har förändrat mitt liv och hon har verkligen gjort så mycket för mig, hon får mig alltid att bli sådär varm inombords och jag får mig alltid ett härligt skratt när jag ”pratar” med henne i telefon eller när jag träffar henne. Hur kan egentligen en 2 åring ge så mycket kärlek?

Sen dagen hon föddes så förstod jag att hon skulle betyda mycket för mig, mitt första syskonbarn och hela min värld förändrades.


Jag har alltid, så länge jag kan minnas varit barnkär och längtar efter att jag kanske en dag får ha lyckan att bilda min egen familj med barn som förgyller min vardag, men tills den dagen kommer om den gör det så får jag passa på att njuta av att jag har syskonbarn som får mig att bli som ett barn på nytt.


När jag är barnvakt till min brorsdotter så får hon mig att glömma alla mörka tankar, hon får mig att le med ögonen genom att bara vara sig själv. Även om jag har en hemsk dag så räcker det att hon är i närheten och jag skiner upp som en sol. Vad hon än gör så får hon mig att bli den där Emelie jag vill vara, hon påminner mig om det friska som finns inom mig, att det finns något som faktiskt är värt att leva för.


Jag visste att Ellen skulle betyda mycket för mig, men såhär mycket trodde jag aldrig hon skulle kunna förändra mig. Hon gör mig lycklig & när hon springer runt och pratar med alla ord hon kan, kan jag inte annat än att le.


foto: privat


Min brorsdotter är någon som betyder mycket för mig, och utan henne tror jag aldrig att jag skulle vara på väg mot det friska. Utan henne hade jag inte sett det där fina världen faktiskt har att erbjuda.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Det är något speciellt med barn, för det spelar liksom ingen roll hur pass nere man är, när man träffar de små liven är det oftast som att allt är bortblåst (eller åtminstone lite mer vindstilla). Förstår att hon kan förändra din värld och att hon betyder mycket för dig!

Linda sa...

Jag har två små solstrålar i mitt liv, så jag förstår verkligen vad du menar med att allt ont blir som bortblåst. Den ena är 2 år och när hon ropar mitt namn och sträcker ut sina armar mot mig är det som om inget annat existerar än glädjen. Likaså med 5-åringen, min bästa väns dotter. Men där är det bus och ord som "jag tycker om dig" som värmer hjärtat. Barn är livet och vi har mycket att lära av dem.

Tack för ditt inspirerande inlägg. Blev alldeles varm i kroppen! :)