lördag 1 maj 2010

Att ta emot kritik

Skribent: Amanda Duregård
Tema:En framgång - Något jag hade problem med men löste 

Redaktör: Alla

Jag har under hela mitt liv varit
oerhört känsig för kritik. ”Ta det inte personligt” låter i
mina öron bara som ett hån, det är klart att jag gör, det är ju
jag som gjort fel, det är jag som får kritik. Några svepande ord
från en klasskamrat, en tvekan i mammas röst innan berömmet
kommer. Det kunde få mig att sjunka under isen i en vecka. Jag
undvek noggrannt att sysselsätta mig med saker som jag inte
behärskade fullt ut. På journalistutbildningen gick det inte att
undvika kritiken. Och skrivandet, som jag alltid kunnat briljera med,
blev föremål för ingående granskningar och ifrågasättanden. I
början kändes det som att bli avsågad längs med fotknölarna. Att
protestera mot kritik som jag egentligen inte höll med om var
otänkbart: säger någon att jag är dålig så har jag ingen rätt
att påstå annorlunda.Det blev en ytterligare form av
självdestruktivitet, att låta folk kritisera det jag gjort utan att
försvara mig. Det var bara en ärlig sanning om vad jag egentligen
var värd.

Jag är fortfarande inte superbra på
att ta kritik, men jag har lärt mig en del strategier för att möta
den sortens kritik som inte är menad att såra. Särskilt då jag
vet att andra ska komma med synpunkter på ens arbete (i skolan t.ex.
måste vi ju kommentera varandras texter). Jag började efter ett tag
att försöka gå in till sådana sessioner med en annan utstrålning.
Det hade inget att göra med hur det kändes inuti, inte då. Jag
utstrålade självsäkerhet och vänlighet, och frågade intresserat
om det fanns några fler idéer jag kunde använda. Jag visade med
hela mig att det var MITT arbete: jag som bestämde om det sedan
skulle ändras något, och försökte hålla fast vid att det jag
lämnat ut bara var ett utkast. Det fanns alla chanser att ändra i
efterhand om jag ville. På samma sätt minns jag att jag gjorde i
högstadiet, jag insåg hur smart det var att fråga läraren om jag
fått med alla delar INNAN inlämningen, istället för att behöva
få sådana påpekanden i efterhand. När jag lyckas omvandla kritik
från att vara en bedömning till ett försök att hjälpa blir den
lättare att ta emot.

Med tiden har jag utvecklat detta, och
känslorna har börjat följa det jag vill. Jag har börjat
ifrågasätta när någon kritiserat en sak jag varit nöjd med. Ja,
numera kan det faktiskt hända att min man J får en utskällning av
mig, om han inte skrattar när jag drar ett skitroligt skämt!

1 kommentar:

Moa sa...

Måste bara säga: Gud vad jag känner igen mig. Har alltid varit skitdålig på att ta emot kritik, men nu måste man ju lära sig...