torsdag 29 april 2010

Hur mäter man framgång?

Skribent & Redaktör: Johanna Olsson
 Tema: En framgång - Något jag hade problem med men löste.
Foto: Privat

Jag funderar ofta på vad ordet framgång innebär – betyder. Är det något som är mätbart eller är det en känsla? Kanske är det lite utav båda två.

När jag skulle sätta mig och skriva den här texten, om något jag hade problem med men löste, så låste hela min tankeverksamhet sig. Jag komma på vad jag skulle skriva om, vad som skulle vara mätbart och förståeligt för omvärlden. Jag fokuserade otroligt mycket på specifika händelser och saker. Men när jag tänker på min tillvaro så känns varje dag som en framgång just nu. Men vad är det som gör det till en framgång?

Kanske är det det faktum att jag lärt mig att respektera mig själv och mina behov, den största framgången jag haft/har. Det är det problem jag löst som lett till flest framgångar. För när jag började respektera mig själv och mina behov så ramlade mitt liv på plats, bit efter bit.

Min framgång just nu är att jag lärt mig att sätta gränser för människor omkring mig, vilket gör att jag bara umgås med folk som jag har utbyte av, som fyller mig med positiv energi. Den har gjort att jag lärt mig att respektera min kropp och uppskatta det den gör för mig. Den har gjort att jag känner mig så pass säker på mig själv och min förmåga att jag är i startgroparna för att starta eget företag. Förmågan att respektera mig själv och mina behov har gjort att jag kan stå på en klippa vid havet och njuta av havsvindarna, vårsolen och fågelkvittret.

Självklart har jag mina sämre dagar då jag helst av allt skulle vilja stanna under täcket och aldrig mer komma fram. Men de dagar då jag vågar leva, de dagar är min framgång. Jag hade ett problem, jag respekterade inte mig själv, min kropp och mina behov – det gör jag nu.



Foto: Privat

Inga kommentarer: