måndag 21 december 2009

Dikter

Tema: Dikter som har betydelse för mig
Redaktör och skribent: Josefine Eriksson

Ord är något som tränger in i oss och träffar oss i vårt innersta. Andras texter berör och att själv skriva är att lämna avtryck av sig själv.

Denna vecka är temat dikt. Dikter är ju oftast en kortare och kompakt text och som ofta också är lätt att ta till sig. Har du någon favoritdikt som betyder mycket för dig och som liksom talar till dig när du läser? Du är välkommen att dela med dig av andras dikter såväl som dina egna denna vecka.

Jag inleder veckan med en dikt som talade till mig just idag och som är skriven av Yechiel Mar:

Hopp

Mitt hopp är: att du hör.
Jag vet
att det inte rymmer mycket.
Så sades det mig.
Och ändå, jag vill
hoppas igen på detta.
Att du hör hur jag hoppas:

Mitt hopp är som en hind, i väntan.
Gå varsamt
famna det inte. Bryt en enda
torr kvist av ett träd, och det flyr.
Och skulle vi orka
börja om igen?

Jag hoppas och är detta hopp.

Inga kommentarer: