tisdag 13 oktober 2009

Andras ord

Tema: Det här ger oss kraft
Skribent: Josefine Eriksson
Många gånger hämtar jag styrka ur andras texter. När mina egna ord inte är tillräckliga kan jag hitta det som jag behöver i någon annans. Jag använder orden att torka mina tårar med, att ingjuta mig själv med hopp när allt tycks hopplöst, att ge mig själv en spark i baken med när så behövs, att vältra mig i, att få mina tårar att börja rinna när de fastnat inom mig och för att få mig att skratta så att hela jag fylls med skratt. Ni kan säkert hitta ord som tilltalar er hos andra. Jag kommer här återge två korta texter som talar till mig då och då.

Ord om att våga och att vara modig:

Det finns saker man måste göra, även om det är farligt. Annars är man ingen människa utan bara en liten lort. (ur Bröderna Lejonhjärta, Astrid Lindgren)

En text att hota morgonångesten med och för mig att känna igen mig i. Alla dar är det inte lätt att kliva upp och tydligen är jag inte ensam då Ylva Eggehorn skriver så här i dikten Besvärjelser mot morgonångesten:

Herregud!
Upp med dig! Ligg inte där och
ynka och kinka!
Världen är inte
en stor vargkäft.
Dagen är inte
en taggig skruv
som ska klämma åt.
Andra är inte
på spänn efter dig.
Tystnaden är inte
iskall och hotande!
Golvet är inte
kallt och farligt!
Vattnet är inte
skållhet i kranen!
Kaffet ska inte
sparka dig i magen!
Reklamen i bussen
ska inte färga av sig!
Nyheterna är inte
världens undergång!
Jobbet är inte
en piska med knutar!
Julkaktusen i fönstret
håller på att slå ut!
Det blir en solig morgon
med gnistrande frost i träden!
Det kommer ett brev i lådan
där det står: "Du är toppen!"
Och om det inte kommer,
så måste du upp i alla fall!

2 kommentarer:

Rebecca MW sa...

Vilken underbar dikt!!!

Thérèse Eriksson sa...

Shit, vilken härlig dikt! Men det är klart, Eggehorn är ju fantastisk :o)