måndag 31 augusti 2009

Tema: Vad innebär "frisk" för dig?

Tema: Vad innebär "frisk" för dig?
Skribent och redaktör: Lisa Isaksson

Vad innebär det egentligen att vara frisk? För olika diagnoser finns det tydliga kriterier, men vilka är kriterierna för friskhet? Finns de, eller är det något vi själva får skapa?

När jag var inne i anorexin och självskadandet så var "frisk" ett nästan ouppnåeligt drömtillstånd där allt skulle vara bra. Jag skulle inte skada mig själv och inte ha kvar några av de beteenden som fanns i min ätstörning, jag skulle äta normalt och ha en frisk vikt, inte vara deprimerad och inte ha ångest - ungefär så såg jag på det. Men vad det innebar hade jag ingen aning om. Jag hade aldrig varit frisk, eftersom jag gick in i den där dimvärlden redan som barn, så jag hade inget att jämföra med, inget att relatera till. Ett tag trodde jag att jag måste vara "friskare än frisk" - gladare, mer samlad, äta bättre och mer än andra osv för att bevisa att jag inte längre var anorektisk, men det höll inte. Det var inte helt friskt.

Enkelt uttryckt är friskhet avsaknad av något sjukt, men man kan ju vara frisk från en sjukdom och ändå ha en annan. Allt behöver inte vara perfekt för att man ska uppleva sig som frisk.

Personligen använder jag helst uttrycket "fri(sk)" för självdestruktiviteten, som för mig var ett destruktivt sätt att leva, snarare än en sjukdom. Jag frigjorde mig från de beteendena och lämnade ätstörningen och självskadande bakom mig (för 5 resp. 2 år sedan) och definierade efter vägen vad jag räknar som friskt. Även om jag har haft både depressioner och ångest sedan dess så betraktar jag mig idag som fri(sk). Normal på vissa sätt, utan destruktiva beteenden, och faktiskt bra mycket sundare och positivare än många som aldrig haft en ätstörning eller skadat sig själva.

Vad är friskt för just dig? Kommentera gärna det!

Den här veckan kommer ni att få läsa texter från två skribenter: Linda (idag) och Anne (på torsdag) som delar med sig av några tankar om friskhet.

Nästa vecka är det Amanda Duregård som tar över redaktörskapet och hennes tema blir Förälder och självskadare.

Inga kommentarer: