onsdag 27 maj 2009

Utanförskap, del 1



Skribent: Linnea Forsberg
Redaktör: Margareta
Tema: Utanförskap

Utanförskap
Inte passa in.
Sitta ensam vid ett bord i skolmatsalen. Se lågstadiefröken sitta vid ett bord en bit bort och längta tillbaka. Tillbaka till tiden innan. Då allt var bra,
Ett avbrott mellan barndomen och livet. En paus som blev för lång. Hur livet bytte skepnad och konturer. Att alltid vara ensam med sina tankar. Vilja så mycket mer än man klarar. Önska, mer än någonting annat, att allt ska bli som innan.
Skämmas.
Inte unna sig någonting. Inte vara som andra.
Bara vara sig själv.
Bara sig själv.
Som att det inte skulle vara bra. Bra nog.
Läsa vecko-revyn, tonårsböcker och tänka, längt. Om jag bara blir likadan som de andra passar jag in.
Tankar som maler. En outtröttlig energi. En kraft.
Livskraften.
Döva skammen. Livet.
Jag klarade det inte. Jag kan inte vara som andra.
Det måste vara mitt fel?
Bara sig själv?
Bra nog.
Se klasskompisar bilda gäng, festa, ta studenten. Återförenas.
Medan jag själv sitter kvar vid samma skolmatsalsbord och önskar att jag kunde passa in. Vara som andra.
Dags att leva nu. Sluta gömma känslor, våga vara, lita på sig själv. Dags att släppa taget. Inte vara tretton år längre. Inte skämmas inte döva känslor. Bra nog.
Som jag är.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin text! Levde mig verkligen in i den och kände mig lite ledsen när jag läste, trots att den samtidigt innehöll hopp. Kände igen mig en del också, tyvärr.

Anonym sa...

Så vackert berättat!