söndag 20 april 2014

Vägen bort från självskador

Skribent: Jessica Andersson
 Tema: Alternativ till självskadebeteende
 Redaktör: Jessica Andersson

Jag minns åren då jag gick i DBT för mitt självskadebeteende. När min terapeut bad mig att krama isbitar i handen när jag ville skada mig själv. Det var ny mottagning igen, dagvård, sjukhus. Jag var så trött på det och skrattade nog mest när jag hörde förslaget. Inte för att det var roligt, bara för att jag var uppgiven. Det fanns ju inte ens någon som förstod att is aldrig skulle bli lösningen.

När jag fick höra det här förslaget hade jag inte riktigt kommit in i behandlingen och varken jag eller min nya terapeut visste vad som fungerade för mig. Det är ju trots allt så olika. Men hon ville hjälpa mig, försöka skapa hopp om att det finns annat än att göra sig själv illa. Och hon hade rätt, men jag behövde hitta mitt egna sätt, min egna väg bort från det självdestruktiva. Och jag fann den. Tillslut. Det tog tid, men det gick.

Det finns mängder med alternativ till självskadebeteenden. Ibland är det svårt att hitta det som passar en själv, men om man fortsätter leta och testa så hittar man det tillslut. Min räddning var ingen praktisk sak, som att distrahera mig eller ringa en vän - mitt sätt var min beslutsamhet. Att jag bestämde mig där i september 2012. Nu räcker det. Nu orkar inte jag mer.

När jag väl hade tagit beslutet väntade många kämpiga månader. Det var inte lätt. Det var jobbigt. Men, jag kommer aldrig tveka på att det var värt det. Det som fick mig att orka kämpa vidare var att jag hittade annat i livet. Jag ersatte smärtan och ångesten, sjukdomar och självskadebeteende med saker som var viktiga för mig i livet. Jag skapade nya intressen och lärde mig att uttrycka känslor i andra sammanhang. Det blev ett stort tomrum i hela mig när jag lämnade mitt självskadebeteende bakom mig, och detta var jag tvungen att fylla för att orka gå vidare.

Vi är alla olika, och det som fungerade för mig kanske inte fungerar för dig. Men det finns många bra saker man kan göra vid ångest, starka känslor och självskadetankar. Vi på SHEDO har en färdighetslista med massor med tips på alternativ till självskador. Ni hittar den HÄR. (PDF-fil för utskrivning. Vi har den också på vår hemsida, här)


Har du några tips på vad man kan göra vid självskadetankar, ångest eller starka känslor? Maila gärna till oss, blogg@shedo.se

Inga kommentarer: