söndag 23 mars 2014

Vårkänslor

Skribent: Jessica Ahlbom
 Tema: Ljuset efter mörkret
 Redaktör: Jessica Ahlbom

Jag älskar våren! Efter att ha dragits med vintern och mörkret under några månader är det fantastiskt att vakna upp på morgonen och se att det är ljust ute! Att kunna gå ut och hitta blommor i trädgården och slippa alla tunga, tråkiga vinterkläder. När jag ser att snön börjar smälta och dagarna blir längre och ljusare, blir jag genast på bättre humör.
Ta den här veckan till exempel! Där jag bor har snön kommit och gått lite som den känner för, och speciellt denna veckan. Så fort snön smälte och solen kom fram och sken en dag, mådde jag genast mycket bättre än de dagarna som de hade varit molnigt och snö. Lite solsken gör mig så otroligt lycklig. Efter att mer eller mindre ha suttit inlåst i mitt rum hela vintern, är det otroligt upplyftande när man börjar se de första vårtecknen. Att se solen komma fram och lysa en hel dag. Bara att kunna känna den där underbara, fantastiska och framförallt varma vårsolen skina i ansiktet är den mest fantastiska känslan i hela världen. Den slår kärlek, lycka, vad som helst. Ingenting gör mig så lycklig som den första varma vårsolen. Jag hittar energi som jag inte visste att jag hade. Jag får en lust att gå ut och göra saker, träffa människor, ta långa promenader, allt man kan tänka sig! Det är inte det att jag inte träffar folk på vintern eller när det är mörkt, men nu har jag större lust att leta mig ut ur huset och uppleva världen eller vad man ska säga.
Jag tror inte att jag har tagit så många promenader i skogen som jag har gjort nu de senaste dagarna. Om det är någonting som gör att man blir på bättre humör så är det långa promenader i vårsolen! Så om jag ska ge dig ett tips på vad du ska göra så fort du får chansen - ta på dig skorna, ladda telefonen med den bästa pepp-musiken, spela den på hög volym och ut och njut av det fantastiska vädret! När det är sol, lite varmt och du får chansen, ta den. Gå ut, även om det bara är en liten stund, och njut! Jag är säker på att det kommer att göra dig på lite bättre humör.

Inga kommentarer: