tisdag 18 mars 2014

#psynligt

Redaktör: Jessica Andersson


Idag lanserade ungdomar.se, Föreningen Tilia och Fryshusets Nätvandrare kampanjen #psynligt. Vi på SHEDO vill såklart uppmärksamma denna kampanj som går ut på att krossa de föreställningar och fördomar som finns kring psykisk ohälsa i samhället.

I de flesta fall kan man inte se vem som mår dåligt eller lider av psykisk ohälsa på olika sätt. Att se glad ut är inte det samma som att vara glad eller må bra. Att ha svart hår och piercingar behöver inte betyda att man är drabbad av psykisk ohälsa. Psykisk ohälsa har många ansikten och med kampanjen #psynligt hoppas vi nu på att en ökad förståelse om ämnet ska spridas och att fördomarna kring hur psykisk ohälsa ser ut ska brytas.

Vill du också vara med och visa att psykisk ohälsa har flera olika ansikten?
Ta en selfie och tagga den med #psynligt på Instagram, Twitter eller Facebook. Skriv gärna några ord om dig själv och hur du gör för att må bra. Det går också bra att maila in bilder till psynligt@ungdomar.se

Ett kollage med utvalda bilder från kampanjen kommer senare att skickas till medier, kommuner, skolor och andra som kan ha en ensidig bild av hur psykisk ohälsa ser ut.

1 kommentar:

Ungdomar.se sa...

STORT tack för att ni uppmärksammar kampanjen. Tillsammans gör vi skillnad! #psynligt