lördag 25 januari 2014

Min resa mot ett friskt liv är det bästa som har hänt mig

Skribent: Jessica Andersson
 Tema: Det bästa som har hänt mig
 Redaktör: Jessica Andersson

Jag trodde att det var försent. Över och förstört. Om ingen hade kunnat hjälpa mig innan, varför skulle behandlingshemmet som jag skulle flytta till kunna göra det? Någonstans på en avdelning för många år sedan hade jag nästan gett upp hoppet om att det skulle bli bra tillslut. Jag önskade, men jag trodde inte på det. Egentligen kunde jag inte acceptera något annat än ett lyckligt slut, men jag trodde mig veta att jag skulle vara sjuk för alltid.

Men jag kom till behandlingshemmet, och jag hade redan då bestämt mig för att satsa allt. Jag kände att det var min sista chans. Jag hade provat alla annan vård i åtta år, och ingenting blev bättre. Plötsligt satt jag på trappan vid behandlingshemmet och grät när mamma och pappa lämnade mig. 30 mil bort och för två år framöver.

Men det bästa som har hänt mig, är min tid här på behandlingshemmet. För att det, personalen och jag förändrade hela mitt liv. Från att vara trasig och sjuk blev jag lycklig och nästan frisk. Jag har haft mina upp- och nedgångar här, men idag är jag en helt ny tjej.

Snart har jag varit här i två år och då ska jag också bli utskriven. Inte bara för att tiden säger det - utan för att jag mår bra. För att jag klarar mig själv och är lycklig. Jag trodde det var omöjligt, men jag kunde förändra mitt liv. Jag har förändrat det och vad som än händer kommer jag förevigt vara lycklig för det och tacksam till mig själv och alla andra som har hjälpt mig.

Inga kommentarer: