torsdag 30 januari 2014

Att lämna allt och bara vara ledig

Skribent: Jessica Andersson
 Tema: Ledighet och stress
 Redaktör: Jessica Andersson

Jag är en tjej som älskar att ha fullt upp och ha många projekt på gång. Att ha en kalender full med saker veckans flesta dagar. Men nu när jag har varit i Sälen ett par dagar så inser jag också hur skönt det är att vara ledig. Inte så länge, men ett par dagar. Att släppa alla krav, alla måsten och lämna kalendern hemma. Ovant och nästan lite obehagligt - men viktigt. För oftast är det ju så, om man lämnar kraven ett tag så längtar man tillbaka till vardagen. Jag har njutit av ledigheten, men nu vill jag bara komma hem till mina fullspäckade dagar igen.

Ibland kan det ju vara lättare sagt än gjort - att lämna allt och bara vara ledig. I dagens samhälle har ju många med sig jobbet hem genom till exempel mejlen via mobilen. Man blir alltid uppdaterad på vad som händer. Jag vet många i min närhet som gör så, har med sig jobbmejlen även under en semester. Men behöver detta alltid vara negativt? Jag har haft den här diskussionen med några av mina närstående som tar med sig jobbet på semester och jag har undrat, är det verkligen bra? Jag har ofta fått svaret att det gör dem lugnare. Att kunna vara uppdaterad ger mer frihetskänsla än att inte veta vad som händer på till exempel arbetet. Att inte veta vad som händer kan ju i sig bli en stress. För något år sedan var jag tveksam till detta, men idag är jag nog lite likadan. Jag tycker om att hålla mig uppdaterad även när jag är ledig. Om det är bra eller dåligt finns det nog många olika åsikter om. Kanske är det väldigt individuellt? Jag tror att det är viktigt att hitta en balans som är bra för just dig.

Vad tror du om detta fenomen? Att såpass många tar med sig jobbet/andra krav med sig hem under semester och ledighet? Är det bra eller dåligt? Jag vill gärna läsa era åsikter och tankar - så släng gärna iväg ett mejl till blogg@shedo.se

Inga kommentarer: