söndag 24 november 2013

Mina löpskor

Skribent: Johanna Rasmussen
 Tema: Det viktigaste i mitt liv
 Redaktör: Jessica Andersson

Bland träden fungerar min kropp
bland träden är det inte viktigt vad jag väger och den sargade huden står inte i vägen för något som jag vill
det enda som är viktigt är att jag kan vara i rörelse, att
hjärtat fortfarande slår, hjärtat och andningen är min motor i symbios och lemmarna bara följer rytmiskt, 
huvudet är min kartcentral, bedömer vägen, långa och korta hopp över stenar och vatten, navigerar
bland träden
Varje del i kroppen fungerar och fyller en funktion
det enda som är viktigt är att jag kan ta mig framåt
vig och stark
hjärta andning hjärta andning är mitt mantra
andra tankar tystnar
men sinnena fylls
öronen av ro och tystnad
för ögonen öppnas nya utmaningar som belyses av sneda strålar av ljus och dimmas av fukten från mossmarken
jag stryker över stammar och luktar på bark

Jag stannar på toppen av ett berg och ser rutor av skog och gärden, gårdar och hagmark som jag lämnat långt nedanför mig

i skogen får huvudet vila från intryck, endast mjuka toner av kronor, sus och hoande sluter om
Och min kropp
bara finns, den är stark och den
fungerar

Inga kommentarer: