fredag 6 september 2013

Medier i dagens samhälle

Skribent: Anneli
Tema: Media
Redaktör: Jessica Ahlbom

Såklart medier påverkar en, det gör den alla fall med mig. Diet efter diet, gå ner x antal kilo på en vecka, LCHF, viktväktarna så får du fast rumpa och platt mage! Mycket kan man hitta på löpsedlarna. Varför har vi ens löpsedlar? Det är ju det man lägger märke till. Jag har varit i Australien och Nya Zeeland, där det inte hade löpsedlarna. Med andra ord behövde man inte läsa om hur mycket jag borde gå ner en lördag då jag vill handla godis. Det fanns ju såklart tidningar som handlade om vikt och kroppen men det var inte så synligt som det är i Sverige tyckte alla fall jag. Löpsedlarna skriker att man ska gå ner i vikt! Få den perfekta kroppen på nolltid. Löpsedlarna är så iögonfallande så det är svårt att inte lägga märke till dem. Löpsedlarna handlar ju om både hälsa och vikt, men för mig är det olika saker. När jag ser orden vikt, känner jag mig tjock och att jag också borde gå ner i vikt (fast jag är medveten om att jag egentligen inte behöver det). På bilden ser man en smal tjej och mina tankar går att jag också borde vara smal. Har en fundering på en sak, varför är det mest tjejer som är med på löpsedlar, reklam etc.? Eller är det bara jag som tycker att det är mest tjejer som gör reklam för olika sätt att gå ner i vikt på? I alla fall på löpsedlarna.
I tidningarna kan man läsa om missbruk med droger och alkohol om våld och alla andra hemskheter, om sjukdomar som hjärtfel och cancer. Men självskadebeteende då, räknas inte det som missbruk? Varför ska man prata om fysiska sjukdomar och inte om psykiska? Om man går runt och har självmordstankar hela tiden, och inte kan gå utanför dörren utan att tänka att man vill ta livet av sig eller vill att någon annan ska komma som en ”räddande riddare” och ta död på en, så att man slipper allt helt enkelt. Psykisk ohälsa är den vanligaste orsaken till sjukskrivning, det borde verkligen uppmärksammas mera!
Det går inte att stänga ute all media, kanske man borde prova en hel dag eller kanske en vecka, om man skulle vara någonstans på landet eller på något fjäll och vandra helt utan, tidningar, iPad och mobiler.  Det går ju att stänga ute all media, men hur kul är det? Ändå så blir vi så påverkade av det. Ibland känns median som ett tvång.

Inga kommentarer: