tisdag 6 november 2012

Tema: den egna livsfilosofin, vilken är din livsfilosofi?

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema: den egna livsfilosofin
Redaktör: Yasmine Ejner Lind


Vad är meningen med livet?
Varför har just du blivit du?
Existerar en tid efter livets slut?
Vad är det viktigaste i livet?
Är världen en samlad enhet, eller en plats där varje människa är en fri individ?
Vem är det egentligen som bestämmer över ditt liv?
Vad är kärlek; och vad är äkta kärlek?
Existerar Gud?
Är alla människor lika mycket värda, eller är det beroende av vem som bedömer?
Finns det ett slut på universum?
Vad är vi människor gjorda att göra?
Existerar slumpen?
... eller kanske ödet?
Finns det ens en mening med våra liv?

För ett tag sedan skrev jag lite om min egen filosofi om livet. Hur livet ser ut, i mina ögon, och vad som fått mig att ha det synsättet. Jag tycker ämnet är intressant, och det kanske är den mest splittrade och subjektiva frågan; vad är livet? Beror helt på vem du talar med, och vad den personen varit med om.

Jag har inte alltid haft den livsåskådning jag har idag. Jag har under stora delar av livet inte haft någon särskild syn på det hela, jag har bara varit. Och kanske är det en filosofi i sig. Allt jag gått igenom under livet har påverkat mitt tankesätt. Människor har påverkat mitt tankesätt. Mitt inre har påverkat mitt tankesätt. Kanske kommer jag ändra mig igen... samtidigt har jag en stark känsla av att jag funnit min tro. Min tankekarta över det största, livet.

Nu frågar jag Dig som läser; hur ser du på livet? På dig själv? Och allt omkring dig?

Negativa upplevelser kan förändra sättet att se på allt; och för dig som kommit förbi dina största hinder -
har du ändrat din livssyn?

Jag ska berätta i små korta kapitel hur jag ser på världen. Sänd in dina tankar med!
blogg@shedo.org


Värme och mycket kärlek! Yasmine



Inga kommentarer: