onsdag 24 oktober 2012

”Huvudsaken är inte att det du skapar blir perfekt, utan att du gör det”

Skribent: Johanna Hildingsson
 Tema: Bearbeta och hantera känslor
 Redaktör: Johanna Hildingsson

När jag behöver ventilera mina känslor tar jag fram mitt skissblock. När jag tecknar behöver det inte vara så att jag ritar känslor eller tankar, utan bara att fokusera tankarna på någonting eller kunna låta de flöda fritt och se någonting växa fram är oerhört effektivt för mig. Jag har alltid gillat att teckna, men innan var jag så full med prestationsångest att jag mådde ännu sämre om teckningen blev ”dålig”. Jag blev frustrerad, arg och ledsen för att jag inte kunde. Jag försökte då och då men till sist gav jag upp. Länge rörde jag inte mina pennor och efter ett tag lärde jag mig virka istället. Det var för ett effektivt sätt att fokusera tankarna på något annat, att räkna maskor och varv samtidigt som jag såg någonting växa fram. Om jag ville kunde jag helt fokusera på att räkna eller låta tankarna härja fritt. Visst, hade jag mycket jobbiga känslor eller tankar kunde det vara svårt, men det var ändå ett effektivt sätt att försöka få kontroll. När jag virkade kunde jag även se hur jag utvecklades, vilket gav mig mer inspiration och jag kunde känna att jag var bra på någonting. Jag gick från grytlappar och halsdukar till amigurumis med många delar.

Foto: Privat

För ett par år sedan la jag ner virknålarna och började teckna igen. Jag köpte nya pennor och försökte träna på att inte döma mina teckningar. Något jag alltid har med mig i huvudet och plockar fram när jag börjar tycka illa om det jag gör är något min mormor sa en gång, ”huvudsaken är inte att det du skapar blir perfekt, utan att du gör det”. Och så är det faktiskt. Det är processen som är det viktiga, inte resultatet. Det viktiga är att du trivs med det du gör, att du får ut någonting av det. Det du gör behöver inte bli perfekt.

Även när jag tecknar kan jag välja om jag vill fokusera helt på teckningen, dra ett streck i taget eller låta tankarna rulla. Jag bryr mig inte längre så mycket om resultatet, även om jag gärna vill utvecklas och bli bättre. Ibland går jag in på olika sidor på internet för att leta inspiration och kommer ofta på mig själv med att tänka ”så där skulle jag vilja kunna måla” eller ”varför kan inte jag vara så duktig?” Dessa tankar är svåra att bli av med och jag kämpar fortfarande med dem och försöker förändra mina tankar till att alla har sin egen stil, sitt eget sätt att måla och vi alla har olika kunskap och erfarenheter. Ju mer jag blir medveten om och försöker förändra dessa tankar desto svagare blir dom. Det är ju ändå för min skull jag tecknar, för att jag ska må bättre och för att jag vill och tycker om det.

Foto: Privat

Inga kommentarer: