onsdag 26 september 2012

Att stjäla från sig själv

Skribent: Maria  
Tema: Medvetenhet 
Redaktör: Yasmine Ejner Lind



Under den senaste månaden har jag reflekterat över en sak dagligen. Stjäl jag från mig eller andra? Mitt reflexmässiga svar var ett rungande NEJ men efter att ha reflekterat över detta i några dagar insåg jag att mitt svar var en stor lögn. 

Vad tänkte du när du läste frågan? Vad för tankar kommer till dig när du hör ordet stjäla? För mig var det första jag tänkte på materiella ting och därför blev mitt svar nej. Men det är inte bara materiella ting som man kan stjäla. Man kan stjäla tid, kärlek eller en fin upplevelse. Vi inte är vara inte så uppmärksamma eller medvetna att vi ser det förrän vi faktiskt aktivt börjar observera vårt beteende. 

När jag hade en ätstörning stal jag enormt mycket från mig själv, ingeting mindre än hela livet. Idag stjäl jag inte lika mycket men visst är jag fortfarande en tjuv ibland. Jag stjäl tid från mig själv att vara i nuet och uppleva det som händer just här och nu genom att jag tänker på hur min framtid kommer bli eller hur mitt liv en gång varit. Allt vi har är det som är här och nu men så ofta är vi tjuvar när vi drömmer oss bort eller oroar oss om saker som inte ens hänt ännu eller kanske aldrig kommer att hända.
Jag säger inte att vi inte skall sätta upp mål för framtiden och föreställa oss en underbar framtid men det är en begränsad del av vår tid som borde gå till det. Resten av tiden borde vi vara här och nu, annars missar vi ju hela livet. För livet är det som händer just här och nu. Det vi skapar här och nu formar vår framtid.

Att umgås med personer som inte får en att må bra är ett annat sätt att stjäla från sig själv. Tänk på alla de gånger du har umgåtts med någon bara för att du vill vara snäll eller för att du känner att du inte kan säga nej. Det gör bara både dig och den andra personen illa. 

Så jag vill uppmana dig att testa detta själv. Ta med dig frågan: Stjäl jag från mig själv? in i din vardag under några dagar och se vad du finner. Jag är nyfiken på att höra vad du finner så skriv gärna och berätta.

Kärlek
Namaste
Maria

Inga kommentarer: