söndag 12 augusti 2012

Tankar och fakta om HBTQ

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema:  PRIDE - det handlar om kärlek
Redaktör: Yasmine Ejner Lind



























Enligt vissa undersökningar sägs det att 5-10% av världens befolkning är homo/bi.Vad innebär det att vara homosexuell/bisexuell? Enligt RFSL's hemsida står det att "bisexualitet, heterosexualitet och homosexualitet är sexuella läggningar. Sexuell läggning beskriver om en person blir förälskad i eller attraherat av tjejer, killar eller både tjejer och killar". Att vara homo innebär att du blir kär i/attraherad av enbart det egna könet. Att vara bi innebär att du kan bli kär i/attraherad av båda könen, vare sig du är kille eller tjej. Men är det så enkelt?
Det gick en dokumentär om en man som efter några års giftemål med sin straighta fru insåg att han var en kvinna i en mans kropp, så han opererade om sig till kvinna. Är frun fortfarande straight?

Jag har en stark tro på nyanser, det är inte bara svart eller vitt. Ofta lägger människan sig i ett fack, t. ex. "gay", för att det är så du känner just då. Du har endast förälskat dig i en person av samma kön, och är för det mesta likadan i din attraktion. Men om du som homosexuell kvinna en dag förstår att du även kan bli attraherad av killar, vad är du då? Vissa är enbart förälskade i någon av samma kön, men även attraherad av någon i det andra könet. Är man bi eller gay? Frågan jag då ställer är; måste man sätta sig själv i ett fack? Jag väljer att kalla mig homo för att det i "helhet" känns så, men jag vägrar att försöka fylla i några kriterier!

Att komma ut

Att behöva komma ut, är en fråga i sig. Men i dagens samhälle verkar "komma-ut-regeln" gälla alla. Hur gör man då för att komma ut? Mitt tips är att ta tjuren vid hornen, säga det. Men det är så mycket beroende på vilka människor du omger dig av, var du bor och vem du är. För alla är det inte lika lätt. Men utgår jag från mig själv - tycker jag att du ska ta det lugnt men bestämt! Försök att inte förstora upp det mer än behövligt, tänk inte "steget-efter" utan lägg på ett bestämt sätt upp det på bordet. Att planera det i dagar, lägga upp ett perfekt tillfälle och så vidare - är enligt mig ingen hit. Då oroar du dig, gör dig nervös och det kan sluta med att du drar det tillbaka. En tanke är att du bestämmer dig för en vecka, och letar efter ett "perfekt tillfälle" där du griper tag om en mening eller en fråga någon ställer - och fyller i med temat "jag är gay". Hinta, ställ frågor, precis på samma sätt som jag beskrev det i detta inlägg under "den stora tystnaden" för ett bra tag sen. Kanske kan du även vänta tills du träffar någon - men jag tycker det är bättre så tidigt som möjligt! Det underlättar också sökandet efter kärleken.

Fördomar, gay i dagens Sverige

Att komma ut som gay är inte lätt i dagens värld, men i Sverige har vi kommit längre. Dock! kan vi komma ännu närmare ett fullständigt fördomsfritt land. Jag har hört många riktigt tragiska historier om tjejer och killar, som farit illa på grund av sin läggning. Det handlar om misshandel, hedersmord, mordhot. Sådant vi inte tycker ska hända. Det gäller att vara stark och stå på sig i blåsten, men det är inte det lättaste. 

En vanlig fördom om homosexuella är att de skulle vara "översexuella" och nästan anfalla alla samkönade som rör sig. Detta är en riktig myt, då det inte handlar om nivån av sexualitet - utan bara vem du blir attraherad av. En vanlig fördom om tjejer som är homosexuella, är att de är "grabbiga" till sätt och personlighet, och detsamma om killar - fast att gay-killar skulle vara feminina. Detta är precis på samma sätt som alla - bara för att du är gay, innebär det inte att du är som det andra könet.

Idag arbetar många för att förbättra rättigheterna för HBTQ, att det ska gälla alla, vare sig du är hetero, bi eller homo. Några som arbetar för detta, är RFSL. De tycker att ens läggning inte ska göra någon som helst skillnad! Där håller jag med.

Vad jag skulle vilja förändra


Foto: google.se
Jag vill ha en balans mellan att arbeta för att förbättra samhället när det kommer till HBTQ-frågor, och att hålla mig lite utanför den världen. Jag vill inte gå "emot" mina tycken om att ens läggning inte har någon betydelse, genom att göra mig läggning till något särskilt. Men givetvis känner jag att jag vill förbättra samhället, även här!

Eftersom jag inte är så insatt i politiken gällande HBTQ-frågor svarar jag lite vagt här. Främst vill jag få bort alla fördomar om att homo/bi skulle vara så mycket mer annorlunda! Jag vill att samhället ska närma sig den gräns att vi knappt ska behöva kategorisera ens läggning. Jag kikade på en film här om dagen, "förbjuden kärlek" hette den. Den handlar om två tjejer i Iran som blir förälskade, och deras kamp om att få vara tillsammans. Jag blev så illa berörd av den filmen, att jag ärligt kände mig upprörd. En oerhört bra och gripande film om ett viktigt ämne. Du ska inte behöva skämmas och nästan bli avrättad på grund av en liten läggning! Det blir absurt.

I Sverige tycker jag HBTQ ska belysas men samtidigt avdramatiseras. Och i övriga världen ska vi sluta upp med vår trångsynthet och låta kärleken styra!


Länkar

Qruiser.com - community med HBTQ-tema
QX.se - Sveriges största gaynyhetssajt!
Flator.se - homo-tjej-sajt
RFSL - organisation med HBTQ-tema
Stockholmpride.org - Stockholm PRIDE

Kända homo/bi
Foto: google.se

Anton Hysén (homo)

Adam Lambert (homo)

Jonas Gardell (homo)

Magnus Carlsson (homo)

Ola Salo (bi)

Mark Levengood (homo)

Jay Manuel (bi? homo?)


Foto: google.
Lindsay Lohan (bi)

Jodi Foster (homo)

Kristina Loken (bi)

Drew Barrymore (bi)

Ewa Dahlgren (homo)

Ellen Degeneres (homo)

Leisha Hailey (homo)


Innan jag avslutar detta inlägg, vill jag bara skriva att det ALDRIG är fel att älska och känna kärlek - för vem den än är! Sluta aldrig hoppas, för en dag står personen i dina drömmar där, utanför din dörr. Kom ihåg att respektera och acceptera på samma sätt som du vill bli accepterad, och att kärleken kan vara skriven i regnbågens alla färger.

Värme och kärlek, Yasmine! 

Inga kommentarer: